Sayın Yetkililer,
Kanunun 4/10 uncu maddesiyle düzenlenen “pişmanlıkla
ya da kendiliğinden beyan” uygulaması, gelir veya kurumlar vergisinde matrah artırımına yönelik düzenlemeler
dışında yapılacak beyanlardır.
Bir
başka deyişle işletme, matrah veya vergilerindeki eksikleri matrah artırımı
yerine pişmanlıkla ya da kendiliğinden beyanda bulunmak suretiyle düzeltme
yoluna gidebilecektir.
Kanunun
4/10 uncu maddesi ile getirilen yeniden yapılandırma hükümleri aşağıda
özetlenmiştir.
1- Pişmanlık
Hükümlerine Göre Verilecek Beyannameler (VUK 371)
Mükellef,
beyan etmiş olduğu matrahına ilişkin
olarak vergi ziyaı cezasını gerektiren fiilleri işlediğini 2018 Temmuz ayı sonuna kadar VUK’un 371
inci maddesi hükümleri çerçevesinde pişmanlıkla beyan ederse;
-
tahakkuk edecek
vergilerini ve
-
Yİ-ÜFE oranlı
hesaplanacak faiz tutarını
ödemesi
halinde;
-
pişmanlık zammı
ve
-
vergi cezaları
(usulsüzlük)
tahsil
edilmeyecektir. (md: 4/10-a-1)
2- Kanuni
Süresi Geçtikten Sonra Verilecek Beyannameler
(VUK md 30 fıkra 4)
Kanuni beyan süresi içinde beyannamesini vermemiş, bir
başka deyişle kanuni beyan süresini
geçirmiş olan mükelleflerin, bu beyanlarını 2018 Temmuz ayının sonuna kadar gerçekleştirmeleri,
-
beyan üzerine
tarh ve tahakkuk ettirilen vergilerin tamamını ve
-
Yİ-ÜFE oranlı
hesaplanacak faiz tutarını
ödemeleri halinde;
-
gecikme faizi ve
-
vergi cezaları
tahsil edilmeyecektir. (md: 4/10-a-2)
3- Gümrük
Vergisi Beyan ve Bildirimleri
4458 sayılı Gümrük Vergisi Kanunu ve ilgili diğer
Kanunlara göre beyanı gereken konu ve
aykırılıkları 2018 Temmuz ayının sonuna kadar bildiren yükümlülerin;
-
gümrük vergisi
asıllarını ve
-
Yİ-ÜFE oranlı
hesaplanacak faiz tutarını
ödemeleri halinde;
-
hesaplanacak
faizler ve
-
idari para
cezalarından
vazgeçilmektedir. (md: 4/10-c)
4- Emlak
Vergisi Beyanları
2016 yılı ve önceki dönemlere ilişkin emlak vergisi bildiriminde bulunmayan veya eksik bildirimde bulunan mükelleflerin,
2018 Temmuz ayının sonuna kadar bildirimde bulunmaları veya bildirimlerini
yenilemeleri ve
-
tahakkuk edecek
emlak vergilerini,
-
taşınmaz kültür
varlıklarının korunmasına katkı payını
-
Yİ-ÜFE oranlı
hesaplanacak faiz tutarını
ödemeleri halinde;
-
gecikme faizi ve
gecikme zamları ile
-
vergi
cezalarının
tahsilinden vazgeçilmektedir.
(md: 4/10-b)
5- Diğer Ücret
Sahiplerinin Bildirimleri
Ücret gelirlerine ilişkin hükümlerin yer aldığı Gelir
Vergisi Kanunu’nun 63 üncü maddesinde gerçek ücretlere, 64 üncü maddesinde
diğer ücretlere yer verilmiştir.
Gerçek ücretler, işveren tarafından verilen para ve
ayınlarla sağlanan menfaatler olarak tanımlanmıştır.
64 üncü maddede ise diğer ücretler;
sanayi kesiminde çalışan 16 yaşından büyük işçiler için uygulanan asgari
ücretin yıllık brüt tutarının %25’i olarak belirlenmiş ve
·
gayrimenkul
sermaye iradı sahibi yanında çalışanlar,
·
özel inşaat sahiplerinin
ücretle çalıştırdığı inşaat işçileri,
·
özel hizmetlerde
çalışan şoförler,
·
kazançları basit
usulde tespit edilen ticaret erbabı yanında çalışanlar,
·
Maliye
Bakanlığınca bu kapsama alınmış olanlar
diğer ücret sahibi olarak tanımlanmıştır.
Diğer ücret sahiplerinin (Müşavirliğimiz Kanunda,
mükellefiyet kaydı bulunmayan diğer ücret sahiplerinin kastedildiği
düşüncesindedir.);
·
2018 Temmuz ayı
sonuna kadar vergi dairelerine başvurmaları,
·
2018 yılına
ilişkin gelir vergilerini tarh ettirmeleri ve
·
Vergilerini
karnelerine işlettirmeleri
durumunda; önceki dönemlere ilişkin olarak herhangi
bir vergi ve ceza aranmayacaktır. (md: 4/11)
6- Pişmanlıkla
veya Kendiliğinden Yapılan Beyanlarda Diğer Hususlar
6.1-
Amme
alacaklarının 31.03.2018 tarihinden
önceki dönemlere ilişkin olması veya 18.05.2018
tarihinden önceki ödeme vadeli olması gerekmektedir. (md: 1)
6.2-
2018 Temmuz ayının sonuna
kadar başvuruda bulunulmalıdır.
(md:9/1-a)
6.3-
Amme
alacakları tahsil dairelerine defaten veya Kanunun yayımını izleyen 2018 Eylül ayından başlamak üzere
ikişer aylık dönemler halinde azami 18 eşit taksitte ödenmelidir. (md: 9/1-b)
6.4-
Başvuru
ve ilk taksit ödeme sürelerini bir aya kadar uzatmaya Bakanlar Kurulu,
uygulamaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkili
kılınmıştır. (md: 9/17,20)
6.5-
Taksitli
ödeme tercihi halinde 6, 9, 12, 18 eşit taksit seçeneklerinden biri tercih
edilmelidir. (md: 9/3-c)
6.6-
Taksitli
ödeme tercihi halinde ödenecek tutar aşağıdaki katsayılarla çarpılarak belirlenir ve taksit sayısına bölünür. (md:
9/3-ç)
-
6
taksit için 1,045
-
9
taksit için 1,083
-
12
taksit için 1,105
-
18
taksit için 1,15
6.7-
Hesaplanan
tutarın tamamının ilk taksit ödeme süresinde peşin ödenmesi halinde;
· yukarıdaki katsayılar uygulanmaz
· Yİ-ÜFE faiz uygulamasında % 90 indirim yapılır
· alacak fer’i alacaktan ibaret ise, Yİ-ÜFE
faiz uygulamasında % 50 indirim yapılır. (md: 9/3-a)
6.8-
Hesaplanan
tutarın ilk iki taksit ödeme süresinde
ödenmesi halinde;
· yukarıdaki katsayılar uygulanmaz
· Yİ-ÜFE faiz uygulamasında % 50 indirim yapılır
· alacak fer’i alacaktan ibaret ise, Yİ-ÜFE
faiz uygulamasında % 25 indirim yapılır. (md: 9/3-b)
6.9-
Maliye
Bakanlığından mükelleflerce alınacak vergi iadelerinin, bu Kanun gereğince
Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerine ödenmesi gereken amme alacaklarının
taksit ödemelerine mahsubu
mümkündür. (md: 9/5)
Borç tutarından daha eksik mahsup
yapılması halinde, eksik tutarın 1 ay içinde ödenmesi istenecek, eksik ödenen
tutar için 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesindeki gecikme zammı
hesaplanacaktır. Bu durumda Kanun ihlal edilmiş sayılmayacaktır. (md: 9/5)
6.10- Bir takvim yılında en çok iki taksitin
aksatılması ve aksayan taksit tutarının son taksiti izleyen ayın sonuna
kadar 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesindeki gecikme zammıyla birlikte
ödenmesi halinde Kanun ihlal edilmiş sayılmayacaktır. (md: 9/6)
6.11-
Yeniden
yapılandırılan alacağın Kanunda belirtilen şekilde tamamen ödenmemesi halinde,
borçlular ödedikleri tutarlar kadar
Kanun hükümlerinden yararlanacaklardır. (md: 9/8)
6.12-
Ödemenin
%10’unu aşmamak şartıyla 10 TL’ye kadar eksik ödemeler Kanun ihlali
sayılmayacaktır. (md: 9/7)
6.13-
Uygun
görülmesi halinde Maliye Bakanlığına kredi kartıyla ödeme yapılabilecektir.
(md: 9/4)
Saygılarımızla
Gaziantep, 24.05.2018