Sayın Yetkililer,
Yeniden
yapılandırma hükümleri çerçevesinde gelir ve kurumlar vergisinde matrah
artırımına ilişkin Kanunda yer alan açıklamalar aşağıda özetlenmiştir.
1- Matrah
Artırımının Sonuçları ve Artırım Dönemleri
2011, 2012, 2013, 2014 ve 2015 yıllarına
ilişkin vergiye esas olan matrahlarını
(mali kar) artıran gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin, stopaj uyguladıkları matrahlarını da
artırmak şartıyla (md: 5/1-d) Kanunda belirlenen süre ve şartlarda
yükümlülüklerini yerine getirmeleri halinde,
·
artırımda
bulundukları yıllar için gelir ve kurumlar vergisi incelemesine alınmayacaklar
·
artırımda
bulunulan vergi türleri için daha sonra tarhiyat
yapılmayacaktır. (md: 5/1)
Matrah artırımında bulunan mükelleflerin
yıllık gelir ve kurumlar vergisine mahsuben daha önce tevkif yoluyla ödemiş
oldukları vergilerin iadesi ile ilgili
taleplerine ilişkin inceleme ve tarhiyat hakkı saklıdır. (md: 5/1-ı)
2- Matrah
Artırımında Müracaat Süresi
Gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri, 2016 Ekim
ayının sonuna
kadar matrah artırımı konusunda
bağlı oldukları vergi dairesine müracaat edeceklerdir. (md: 5/1-a)
Başvuru ve ilk taksit ödeme sürelerini
bir aya kadar uzatmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir. (md:10/17)
3- Matrah
Artırım Oranları
Kanunda asgari matrah artırım oranları :
·
2011
yılı için %35
·
2012
yılı için %30
·
2013
yılı için %25
·
2014
yılı için %20
·
2015
yılı için %15
olarak belirlenmiştir. (md: 5/1-a)
4- Matrah
Artırımında Asgari Tutarlar
Matrah artırımı yapılacak ilgili dönemde;
·
zarar
beyan edilmiş,
·
indirim
veya istisnalar nedeniyle matrah oluşmamış,
·
beyanname
verilmemiş
olması halinde artırılacak asgari matrah tutarları
belirlenmiştir. (md:5/1-b)
4.1.
Kurumlar Vergisi Mükelleflerinde Asgari
Matrah Artırım Tutarları
Mükellefçe artırılan matrah tutarları;
·
2011
yılı için 28.000 TL’den
·
2012
yılı için 29.650 TL’den
·
2013
yılı için 31.490 TL’den
·
2014
yılı için 33.470 TL’den
·
2015
yılı için 37.940 TL’den
az olamayacaktır. (md: 5/1-c)
4.2.
Gelir Vergisi Mükelleflerinde Asgari
Matrah Artırım Tutarları
4.2.1.
Bilanço Esasına Göre Defter Tutan
Mükellefler ile Serbest Meslek Erbabı İçin
Mükellefçe artırılan matrah tutarları;
·
2011
yılı için 14.000 TL’den
·
2012
yılı için 14.820 TL’den
·
2013
yılı için 15.740 TL’den
·
2014
yılı için 16.740 TL’den
·
2015
yılı için 18.970 TL’den
düşük olamayacaktır. (md: 5/1-b)
4.2.2. İşletme
Hesabı Esasına Göre Defter Tutan Mükellefler İle Diğer
Gelir
Vergisi Mükellefleri (Ücretli, Kar Payı Sahibi, Gayrimenkul
Satış
Karı Sahibi, vs) İçin
Mükellefçe artırılan matrah tutarları;
·
2011
yılı için 9.500 TL’den
·
2012
yılı için 9.890 TL’den
·
2013
yılı için 10.440 TL’den
·
2014
yılı için 11.160 TL’den
·
2015
yılı için 12.650 TL’den
düşük olamayacaktır. (md: 5/1-b)
4.2.3.
Gayrimenkul Sermaye İradı Sahipleri İçin
Matrah artırımında
bulunacak gelir vergisi mükellefinin sadece gayrimenkul sermaye iradından
oluşan gelirinin bulunması durumunda asgari matrah artırım tutarları;
·
2011
yılı için 2.800 TL’den
·
2012
yılı için 2.964 TL’den
·
2013
yılı için 3.148 TL’den
·
2014
yılı için 3.348 TL’den
·
2015
yılı için 3.794 TL’den
düşük olamayacaktır. (md: 5/1-b)
Gayrimenkul sermaye iradları için
belirlenen istisna tutarları, matrah artırımında indirim konusu
yapılamayacaktır. (md: 5/1-b)
4.2.4.
Basit Usulde Vergilendirilen Mükellefler
İçin
Mükellefçe artırılan matrah tutarları;
·
2011
yılı için 1.400 TL’den
·
2012
yılı için 1.482 TL’den
·
2013
yılı için 1.574 TL’den
·
2014
yılı için 1.674 TL’den
·
2015
yılı için 1.897 TL’den
düşük olamayacaktır. (md: 5/1-b)
4.2.5.
Birden Fazla Gelir Unsuru Bulunan Gelir Vergisi Mükellefleri
Birden fazla gelir unsuru bulunna mükellefler, matrah artırımlarını yıllık beyannamlelerinde yer alan toplam matrah üzerinden yapacaklardır. Gelir unsurlarının bir kısmı için artırımda bulunmayacaklardır. (md:5/1-b)
4.3.
Artırılan
Matrahın Yetersiz Olması Durumu
Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin artırımda
bulundukları dönemlere ilişkin daha önce beyan ettikleri matrahlara, yukarıda
gösterilen artırım oranlarının uygulanması durumunda asgari artırım
tutarlarına ulaşılamıyorsa, asgari
matrah artırım tutarları esas alınacaktır. (md:
5/1-b, 5/1-c)
4.4. Matrah Artırılan Döneme Ait Kesinleşmiş
İlave Tarhiyatlar
Matrah artırımında bulunulacak dönemle
ilgili olarak bu Kanunun yayımı tarihinden önce yapılıp kesinleşmiş bulunan
ikmalen, res’en gibi tarhiyatların bulunması durumunda; Kanunda gösterilen
matrah artırım oranları, beyan edilen ve ilave edilen tarhiyat toplamına uygulanacaktır. (md: 5/1-j)
4.5. Kıst Döneme Ait Matrah Artırımında
Asgari Tutarlar
İşe başlama ve işi bırakma gibi
nedenlerle kıst dönemde faaliyette bulunulması halinde asgari matrah, faaliyette bulunulan ay sayısı (ay
kesirleri tam ay) dikkate alınarak bulunacaktır. (md: 5/1-i)
5-
Matrah Artırımında Vergileme Oranları
5.1. Matrah Artırılan Dönemlere İlişkin Beyan
ve Ödemelerin Zamanında Yapılmış Olması
Gelir ve kurumlar vergisi
mükelleflerinin;
·
artırımda
bulundukları yıla ait yıllık beyannamelerini kanuni süresinde vermiş,
·
tahakkuk
eden vergilerini süresinde ödemiş,
·
artırımda
bulundukları vergi türleri için bu Kanunun “kesinleşmiş alacaklarda
tahsilatın hızlandırılması” veya “kesinleşmemiş veya dava safhasında bulunan
alacaklarda tahsilatın hızlandırılması” hükümlerinden yararlanmamış
olması halinde artırılan matrahlar %15 oranında vergilendirilir. (md: 5/1-ç)
Artırım konusu yıllarda istisna, indirim
ve mahsup nedeniyle ödenmesi gereken verginin bulunmaması halinde de bu hüküm
uygulanır. (md: 5/1-ç)
5.2. Diğer Durumlarda Vergileme Oranı
Yukarıda belirtilen beyanname verme ve
ödeme sürelerine uyulmamış olması halinde artırılan matrahlara %20 oranı uygulanacaktır. (md: 5/1-ç)
5.3. Artırılan Matraha Uygulanacak Vergi ve
Fonlar
Artırılan matrahlar yukarıdaki vergiler
dışında herhangi bir vergiye tabi tutulmayacak ve artırılan matrahlar
üzerinden herhangi bir fon alınmayacaktır. (md: 5/1-ç)
6-
Artırılan Matrahların Stopaja Tabi
Matrah Olması
Gelir ve kurumlar vergisi
mükelleflerinin beyan ettikleri matrahların tamamı veya bir kısmı kanuni
düzenlemeler gereğince stopaja tabi tutulabilmekte, stopaja tabi tutulan bu
matrahlar üzerinden gelir/kurumlar vergisi hesaplanmamaktadır.
6.1. Gelir ve Kurumlar Vergisi Kanunlarında
Yer Alan Düzenlemeler
6.1.1.
Gelir Vergisi Kanunu, Geçici 61
24.04.2003 tarihinden önce yapılan
müracaatlara istinaden düzenlenen yatırım teşvik belgesi sahibi kurumlar
vergisi mükelleflerinin yatırım indirimi uygulamasında, istisna tutarı %19,8
oranında tevkifata tabi tutulmaktadır.
6.1.2.
Kurumlar Vergisi Kanunu, md 15/3
Türkiye'de kurulu;
ü menkul kıymetler yatırım fonları veya
ortaklıklarının portföy işletmeciliğinden doğan kazançları,
ü portföyü Türkiye'de kurulu borsalarda
işlem gören altın ve kıymetli madenlere dayalı yatırım fonları veya
ortaklıklarının portföy işletmeciliğinden doğan kazançları,
ü girişim sermayesi yatırım fonları veya
ortaklıklarının kazançları,
ü gayrimenkul yatırım fonları veya
ortaklıklarının kazançları,
ü konut finansmanı fonları ile varlık finansmanı
fonlarının kazançları
üzerinden dağıtılsın
dağıtılmasın, kurum bünyesinde % 15 oranında tevkifat yapılmaktadır.
6.1.3.
Gelir Vergisi Kanunu, geçici md 67/8
ü
Sermaye Piyasası Kanununa göre kurulan menkul kıymetler yatırım
fonları ve
ü menkul kıymetler yatırım ortaklıklarının
kurumlar vergisinden istisna edilmiş olan portföy kazançları
dağıtılsın veya dağıtılmasın %15
oranında tevkifata tabi tutulmaktadır.
6.2. Matrah Artırımında Vergi Tevkifatına
Tabi Tutulmuş Kazanç Olması Durumu
6.2.1.
Kurumlar Vergisi Mükelleflerinin
Tevkifatları Beyan Etmiş Olmaları Durumu
Kurumlar vergisi matrah artırımında
vergi incelemesi ve tarhiyata muhatap olmamak için tevkifata tabi tutulmuş
matraha ait tevkif edilen vergilerin de Kanunda belirlenen oranlarda (%35, %30, %25, %20) artırıma
tabi tutulması gerekmektedir. (md: 5/1-d)
Kurumlar vergisi mükellefinin tevkifata tabi matrahı dışında kurumlar vergisi uygulanan matrahının bulunması halinde, bu matrahların da yukarıdaki oranlarda artırılması şarttır. (md:5/1-f)
6.2.2.
Kurumlar Vergisi Mükelleflerinin
Tevkifatları Muhtasar Beyanname ile Beyan Etmemiş Olmaları Durumu
Matrah artırımında vergi incelemesi ve
tarhiyata muhatap olmamak için tevkifata tabi matrahların 2016 Ekim ayı sonuna kadar 2011 yılı
için 14.000 TL, 2012 yılı için 14.825 TL, 2013 yılı için 15.745 TL, 2014 yılı
için 16.735 TL, 2015 yılı için 18.970 TL’den az olmamak üzere; Kanunda
belirlenen oranlarda (%35, %30, %25, %20, %15) artırıma tabi tutulması şarttır.
(md: 5/1-e)
Bu şekilde artırılan tevkifat matrahları
üzerinden %15 oranında vergi hesaplanacaktır.
(md: 5/1-e)
7. Daha Önce Yapılan
Tevkifatların Matrah Artırımına İlişkin Vergilere
Mahsubu
Matrah artırımında bulunan gelir ve
kurumlar vergisi mükellefleri için tahakkuk ettirilen vergilerden, bu
mükelleflerin daha önce tevkifat yoluyla ödemiş oldukları vergiler mahsup edilemeyecektir. (md: 5/1/g)
8. Matrah Artırımı
Uygulanan Dönemlere Ait Zararların Sonraki Yıllarda
Mahsubu
Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin
2016 yılına devreden zararlarının mevcudiyetinin bulunması halinde matrah
artırımında bulunulan yıllara ait zararlarının
%50’si, 2016 ve izleyen yıllar karlarından mahsup edilemeyecektir. (md: 5/1-ğ)
Örneğin 2014 yılında 500.000 TL zarar,
2015 yılında 200.000 TL kar beyan eden bir işletmede, 2016 yılına 300.000 TL
geçmiş yıl zararı devrolmuştur.
Bu işletmenin 2014 yılına ilişkin matrah
artırımında bulunması halinde, 2016 yılında indirim konusu yapılabilecek
geçmiş yıl zararı 150.000 TL olarak dikkate alınacaktır.
9. Matrah Artırılan Dönemden Önceki Döneme Ait İstisna/İndirim
Tutarları ve Geçmiş Yıl Zararları
Matrah artırımında bulunulan yıldan önce
oluşmuş ve sonraki yıllarda matrahtan indirilecek istisna ve indirim
tutarları ile geçmiş yıl zararları, artırılan
matrahtan indirilemeyecektir. (md: 5/1-h)
Yukarıdaki örnekte matrah artırımının 2015
yılı için yapılması halinde (200.000 x 0,15 =) 30.000 TL tutarındaki matrah
artırımı 2014 yılı zararından mahsup edilemeyecek, 30.000 TL’nin vergisi
ödenecek, 2016 yılına 300.000 TL tutarında geçmiş yıl zararı devredilecektir.
10. Daha Önce Başlanılmış
Vergi İncelemeleri ve Takdir İşlemleri
Matrah artırımında bulunulan dönemle
ilgili daha önce başlanılmış vergi
incelemeleri ve takdir işlemlerine devam edilecektir. (md: 4/1, 5/7)
İnceleme ve takdir işlemleri başlamış ve
matrah artırımında bulunulmuş dönemlere ilişkin inceleme ve takdir işlemleri 2016 Eylül ayının sonuna kadar sonuçlanmazsa
inceleme ve takdir işlemlerine son
verilecektir. (md: 5/7)
İnceleme ve takdir
işlemlerinin 2016 Eylül ayının sonuna kadar sonuçlanması halinde; inceleme raporları ve
takdir komisyonu kararlarının vergi dairesi kayıtlarına intikal ettiği
tarihten önce matrah artırımında bulunulmuş olmak şartıyla matrah artırım
hükümleri uygulanacak; ancak inceleme ve takdir sonucu bulunan farkın
artırılan matrah tutarından yüksek olması halinde fark tutar üzerinden cezalı
tarhiyat yapılacaktır. (md: 5/7)
2016 Eylül ayı sonuna
kadar sonuçlandırılan vergi incelemelerinde tarhiyat öncesi uzlaşma hükümleri
uygulanmayacaktır. (md: 5/7)
11. Artırılan Matrahlarda
Geçici Vergi
Artırılan matrahlar için geçici vergi hesaplanmayacaktır.
(md: 5/4-c)
12. Matrah Artırımlarında Diğer
Hususlar
12.1. Madde Hükümlerinden
Yararlanamayacaklar
Defter, kayıt ve belgelerini yok edenler
veya defter sayfalarını yok ederek yerine başka yaprak koyanlar veya hiç yaprak
koymayanlar veya belgelerin asıl veya suretlerini tamamen veya kısmen sahte
olarak düzenleyenler Kanunun matrah artırımına ilişkin hükümlerinden
yararlanamazlar. (md: 5/9)
12.2. Artırılan Matrahlara İlişkin
Vergilerin İndirim/İade Konusu
Matrah artırımına ilişkin vergiler gelir
ve kurumlar vergisi matrahlarının tespitinde gider ve maliyet unsuru olarak
kabul edilmeyecek, indirim, mahsup, iade konusu yapılmayacaktır. (md:5/4-b)
12.3. Artırılan Matrah Tutarlarında Hatalı
Hesaplamalar
Matrah artırımlarında hatalı matrah
tutarlarının hesaplandığının daha sonra tespiti halinde; eksik tahakkuk eden
vergiler ilk taksit ödeme süresinin sonunda tahakkuk etmiş sayılacak
(tahakkuk ettirilecek) ve Kanunda belirlendiği şekilde tahsil edilecektir.
(md: 5/11)
12.4. Damga Vergisi, Usulsüzlük Cezaları
Matrah artırımına ilişkin verilen
beyannameler için damga vergisi alınmayacaktır. (md: 5/8)
Matrah artırılan dönemler için, dönemle
ilgili daha önce verilen beyannamelerin kanuni süresinde verilmediğinin
tespiti halinde usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları alınmayacaktır. (md: 5/10)
12.5. Matrah Artırılan Döneme Ait Defter ve
Belgeler
Matrah artırımında bulunulması, defter
ve belgelerin muhafaza ve ibrazına ilişkin hükümlerin uygulamasına engel
değildir. (md:5/4-ç)
12.6. Defaten veya Taksitli Ödeme Hükümleri
Amme alacakları tahsil dairelerine
defaten veya 2016 Kasım
ayından başlamak üzere ikişer aylık dönemler halinde azami 18 eşit taksitte ödenmelidir.
(md: 10/1-b)
Bakanlar Kurulu ilk taksit ödeme
süresini bir aya kadar uzatmaya yetkili kılınmıştır. (md: 10/17)
Taksitli ödeme tercihi halinde 6, 9, 12, 18 eşit taksit
seçeneklerinden biri tercih edilmelidir. (md: 10/3-c)
Taksitli ödeme tercihi halinde ödenecek
tutar aşağıdaki katsayılarla çarpılarak belirlenir ve taksit sayısına
bölünür. (md: 10/3-ç)
- 6 taksit için 1,045
- 9 taksit için 1,083
- 12 taksit için 1,105
- 18 taksit için 1,15
Hesaplanan tutarın ilk taksit ödeme
süresi içinde defaten ödenmesi halinde, bu tutara Kanunun yayımlandığı
tarihten ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz uygulanmaz. (md: 10/3-a)
12.7. Mahsuben Ödeme
Maliye Bakanlığından mükelleflerce
alınacak vergi iadelerinin, bu Kanun gereğince Maliye Bakanlığına bağlı
tahsil dairelerine ödenmesi gereken amme alacaklarının taksit ödemelerine
mahsubu mümkündür. (md: 10/5)
Borç tutarından daha eksik mahsup
yapılması halinde, eksik tutarın 1 ay içinde ödenmesi istenecek, eksik ödenen
tutar için 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesindeki gecikme zammı
hesaplanacaktır. Bu durumda Kanun ihlal edilmiş sayılmayacaktır. (md: 10/5)
12.8. Ödemelerde Aksamalar
Artırılan matraha ilişkin
vergilerin Kanunda belirtilen şekilde ödenmemesi halinde, 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine
göre belirlenen oranın bir kat fazlası
oranında uygulanacak gecikme zammıyla birlikte takip ve tahsiline devam
edilecektir. Taksitlerin süresinde ödenmemesi, matrah artırım hükümlerinin ihlali anlamına gelmeyecektir. (md: 5/4-a, 10/6)
Ödemenin %10’unu aşmamak
şartıyla 5 TL’ye kadar eksik ödemeler Kanun ihlali sayılmayacaktır. (md: 5/12, 10/7)
Uygun görülmesi halinde, Maliye
Bakanlığına kredi kartıyla ödeme yapılabilecektir. (md: 10/4)
Saygılarımızla
Gaziantep, 22.08.2016