Sayın Yetkililer,
Kanunun 4/9 uncu maddesiyle düzenlenen “pişmanlıkla
ya da kendiliğinden beyan” uygulaması, gelir veya kurumlar vergisinde matrah artırımına yönelik düzenlemeler
dışında yapılacak beyanlardır.
Bir
başka deyişle işletme, matrah veya vergilerindeki eksikleri matrah artırımı
yerine pişmanlıkla ya da kendiliğinden beyanda bulunmak suretiyle düzeltme
yoluna gidebilecektir.
Kanunun
4/9 uncu maddesi ile getirilen yeniden yapılandırma hükümleri aşağıda
özetlenmiştir.
1- Pişmanlık
Hükümlerine Göre Verilecek Beyannameler (VUK 371)
Mükellef,
beyan etmiş olduğu matrahına ilişkin
olarak vergi ziyaı cezasını gerektiren fiilleri işlediğini 2016 Ekim ayı sonuna kadar VUK’un 371
inci maddesi hükümleri çerçevesinde pişmanlıkla beyan ederse;
-
tahakkuk edecek
vergilerini ve
-
Yİ-ÜFE oranlı
hesaplanacak faiz tutarını
ödemesi
halinde;
-
pişmanlık zammı
ve
-
vergi cezaları
(usulsüzlük)
tahsil
edilmeyecektir. (md: 4/9-a-1)(md:10/1-a)
2- Kanuni
Süresi Geçtikten Sonra Verilecek Beyannameler
(VUK md 30 fıkra 4)
Kanuni beyan süresi içinde beyannamesini vermemiş,
bir başka deyişle kanuni beyan
süresini geçirmiş olan mükelleflerin, bu beyanlarını 2016 Ekim ayının sonuna kadar gerçekleştirmeleri,
-
beyan üzerine
tarh ve tahakkuk ettirilen vergilerin tamamını ve
-
Yİ-ÜFE oranlı
hesaplanacak faiz tutarını
ödemeleri halinde;
-
gecikme faizi ve
-
vergi cezaları
tahsil edilmeyecektir. (md: 4/9-a-2)
3- Gümrük
Vergisi Beyan ve Bildirimleri
4458 sayılı Gümrük Vergisi Kanunu ve ilgili diğer
Kanunlara göre beyanı gereken konu ve
aykırılıkları 2016 Ekim ayının sonuna kadar bildiren yükümlülerin;
-
gümrük vergisi
asıllarını ve
-
Yİ-ÜFE oranlı
hesaplanacak faiz tutarını
ödemeleri halinde;
-
hesaplanacak
faizler ve
-
idari para
cezalarından
vazgeçilmektedir. (md: 4/9-c)
4- Emlak
Vergisi Beyanları
2016 yılı ve önceki dönemlere ilişkin emlak vergisi bildiriminde bulunmayan veya eksik bildirimde bulunan mükelleflerin,
2016 Ekim ayının sonuna kadar bildirimde bulunmaları veya bildirimlerini
yenilemeleri ve
-
tahakkuk edecek
emlak vergilerini,
-
taşınmaz kültür
varlıklarının korunmasına katkı payını
-
Yİ-ÜFE oranlı
hesaplanacak faiz tutarını
ödemeleri halinde;
-
gecikme faizi
ve gecikme zamları ile
-
vergi cezalarının
tahsilinden vazgeçilmektedir.
(md: 4/9-b)
5- Diğer
Ücret Sahiplerinin Bildirimleri
Ücret gelirlerine ilişkin hükümlerin yer aldığı
Gelir Vergisi Kanunu’nun 63 üncü maddesinde gerçek ücretlere, 64 üncü
maddesinde diğer ücretlere yer verilmiştir.
Gerçek ücretler, işveren tarafından verilen para ve
ayınlarla sağlanan menfaatler olarak tanımlanmıştır.
64 üncü maddede ise diğer ücretler;
sanayi kesiminde çalışan 16 yaşından büyük işçiler için uygulanan asgari
ücretin yıllık brüt tutarının %25’i olarak belirlenmiş ve
·
gayrimenkul
sermaye iradı sahibi yanında çalışanlar,
·
özel inşaat
sahiplerinin ücretle çalıştırdığı inşaat işçileri,
·
özel
hizmetlerde çalışan şoförler,
·
kazançları
basit usulde tespit edilen ticaret erbabı yanında çalışanlar,
·
Maliye Bakanlığınca
bu kapsama alınmış olanlar
diğer ücret sahibi olarak tanımlanmıştır.
Diğer ücret sahiplerinin (Müşavirliğimiz Kanunda,
mükellefiyet kaydı bulunmayan diğer ücret sahiplerinin kastedildiği
düşüncesindedir.);
·
2016 Ekim ayı
sonuna kadar vergi dairelerine başvurmaları,
·
2016 yılına
ilişkin gelir vergilerini tarh ettirmeleri ve
·
Vergilerini
karnelerine işlettirmeleri
durumunda; önceki dönemlere ilişkin olarak herhangi
bir vergi ve ceza aranmayacaktır. (md: 4/10)
6- Pişmanlıkla
veya Kendiliğinden Yapılan Beyanlarda Diğer Hususlar
6.1-
Amme
alacaklarının 30.06.2016
tarihinden önceki dönemlere ilişkin olması veya 19.08.2016 tarihinden önceki ödeme vadeli olması gerekmektedir.
(md: 1)
6.2-
2016 Ekim ayının sonuna
kadar başvuruda bulunulmalıdır.
(md:10/1-a)
6.3-
Amme
alacakları tahsil dairelerine defaten veya Kanunun yayımını izleyen 2016 Kasım ayından başlamak üzere
ikişer aylık dönemler halinde azami 18 eşit taksitte ödenmelidir. (md: 10/1-b)
6.4-
Başvuru
ve ilk taksit ödeme sürelerini bir aya kadar uzatmaya Bakanlar Kurulu,
uygulamaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkili
kılınmıştır. (md: 10/17,21)
6.5-
Taksitli
ödeme tercihi halinde 6, 9, 12, 18 eşit taksit seçeneklerinden biri tercih
edilmelidir. (md: 10/3-c)
6.6-
Taksitli
ödeme tercihi halinde ödenecek tutar aşağıdaki katsayılarla çarpılarak belirlenir ve taksit sayısına bölünür.
(md: 10/3-ç)
-
6
taksit için 1,045
-
9
taksit için 1,083
-
12
taksit için 1,105
-
18
taksit için 1,15
6.7-
Hesaplanan
tutarın ilk taksit ödeme süresi içinde defaten ödenmesi halinde, bu tutara
Kanunun yayımlandığı tarihten ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz
uygulanmaz. (md: 10/3-a)
6.8-
Maliye
Bakanlığından mükelleflerce alınacak vergi iadelerinin, bu Kanun gereğince
Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerine ödenmesi gereken amme
alacaklarının taksit ödemelerine mahsubu
mümkündür. (md: 10/5)
Borç tutarından daha eksik mahsup
yapılması halinde, eksik tutarın 1 ay içinde ödenmesi istenecek, eksik ödenen
tutar için 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesindeki gecikme zammı
hesaplanacaktır. Bu durumda Kanun ihlal edilmiş sayılmayacaktır. (md: 10/5)
6.9-
Bir
takvim yılında en çok iki taksitin aksatılması ve aksayan
taksit tutarının son taksiti izleyen ayın sonuna kadar 6183 sayılı Kanunun 51
inci maddesindeki gecikme zammıyla birlikte ödenmesi halinde Kanun ihlal
edilmiş sayılmayacaktır. (md: 10/6)
6.10-
Yeniden
yapılandırılan alacağın Kanunda belirtilen şekilde tamamen ödenmemesi
halinde, borçlular ödedikleri tutarlar
kadar Kanun hükümlerinden yararlanacaklardır. (md: 10/8)
6.11-
Ödemenin
%10’unu aşmamak şartıyla 5 TL’ye kadar eksik ödemeler Kanun ihlali sayılmayacaktır.
(md: 10/7)
6.12-
Uygun
görülmesi halinde Maliye Bakanlığına kredi kartıyla ödeme yapılabilecektir.
(md: 10/4)
Saygılarımızla
Gaziantep, 22.08.2016