Sayın Yetkililer,
Sermaye
şirketlerinin yabancı kaynakla büyüme politikalarını önlemek, bir başka deyişle
şirket ortaklarının öz varlıklarını nakit olarak şirkete koymalarını özendirmek
amacıyla, nakdi sermaye artışı yapacak işletmelere vergisel avantajlar
getirilmiştir.
I-
Uygulamadan
Yararlanacak Şirketler
Kanuna eklenen
bent hükmünün ilk paragrafındaki düzenlemeler gereğince; finans, bankacılık ve
sigortacılık sektörlerinde faaliyet gösteren kurumlar ile kamu iktisadi
teşebbüsleri hariç olmak üzere sermaye şirketlerinin tamamı bu teşvikten
yararlanabilecektir.
II- Uygulamanın Başlangıcı
6637 sayılı
Kanun’un 8 inci maddesiyle Kurumlar Vergisi Kanunu’nun “Diğer İndirimler”
başlıklı 10 uncu maddesine eklenerek uygulamaya giren düzenleme, 01.07.2015 tarihi itibariyle yürürlüğe
girmiştir.
II.1- Mevcut Şirketlerde Uygulamanın Başlangıcı
01.07.2015
tarihi itibarı ile mevcut şirketlerin bu
tarihten itibaren yaptıkları sermaye artışlarında, nakdi artış miktarları
bu teşvikten yararlanacaktır.
Dolayısı
ile, mevcut şirketlerin daha önceki tarihlerde gerçekleştirdiği nakdi sermaye
artışlarına, indirim uygulaması yapılmayacaktır.
II.2- Yeni Kurulacak Şirketlerde Uygulama
01.07.2015
tarihinde veya sonrasında kurulan şirketlerde, kuruluş sermayesi taahhütlerindeki
veya sermaye artışlarındaki nakdi sermaye tutarları, matrahtan indirim
uygulamasına tabi tutulacaktır.
III- Matrahtan İndirilecek Tutarın Hesaplanması
Nakit olarak
karşılanan sermaye tutarı ile yıllık ortalama ticari faiz oranının çarpılması
sonucu bulunan miktarın yarısı (% 50’si),
şirketin matrahından indirilecektir.
Dolayısı ile
indirim tutarının belirlenmesinde aşağıdaki formül uygulanacaktır.
Nakdi sermaye
tutarı x ortalama ticari faiz oranı x 0,50
Yukarıdaki
ticari faiz oranı, Merkez Bankası tarafından indirimden yararlanılan yıl için
en son açıklanan “Bankalarca açılan TL cinsinden ticari kredilere uygulanan
ağırlıklı yıllık ortalama faiz oranı”dır.
III.1- Matrahtan İndirilecek Tutarın Hesaplanmasında
Bakanlar Kuruluna Verilen Yetki ve Uygulanacak Oranlar
Kanuna eklenen bent hükmünün
son paragrafında, Kanunda yer alan %50
oranını sıfıra kadar indirme veya % 100’e kadar artırma veya % 150’ye kadar
uygulatma konularında Bakanlar Kuruluna yetki verilmiş; bu yetkiyi kullanmada
Bakanlar Kurulunun kullanacağı kıstaslar tek tek belirlenmiştir.
Bakanlar Kurulu bu yetkisini
2015/7910 sayılı Kararı ile kullanmış olup, halka açık sermaye şirketleri ile
yatırım teşvik belgeli yatırımlarda % 50 oranında ilaveler getirmiş, bazı nakdi
sermaye artışlarında ise indirim uygulamasını kaldırmıştır.
III.1.1-
Halka Açık Sermaye Şirketlerindeki Nakdi Sermaye Artışlarında Uygulanacak Oran
Payları borsada işlem gören
halka açık sermaye şirketlerinden, indirimden yararlanılan yılın son günü
itibarıyla, Merkezi Kayıt Kuruluş A.Ş. nezdinde borsada işlem görebilir
nitelikte pay olarak izlenen payların nominal tutarının ticaret siciline tescil
edilmiş olan ödenmiş veya çıkarılmış sermaye oranı
-
yarısı veya daha azı olanlar için oran, % 75 olarak
-
daha fazlası olanlar için oran %
100 olarak
hesaplanacaktır.
III.1.2-
Yatırım Teşvik Belgelerine Bağlı Nakdi Sermaye Artışlarında Uygulanacak Oran
Yatırım teşvik belgesinde yer alan sabit yatırım
tutarı ile sınırlı olmak üzere yatırım teşvik belgeli üretim ve sanayi
tesislerinin
-
makine ve
techizat yatırımları ile
-
bu tesislerin
inşasına tahsis edilen arsa ve arazi yatırımlarında
kullanılmak üzere konulan nakdi sermayelerde % 50 oranı
% 75 olarak uygulanacaktır.
III.1.3- Sıfır İndirim Oranı Uygulanacak (İndirim
Uygulanmayacak) Nakdi Sermaye Artışları
Bakanlar Kurulu, ilk sermaye
taahhüdündeki veya sermaye artışındaki nakdi bile olsa aşağıdaki sermaye
artışlarında matrahtan indirim teşviğini kaldırmış ve sıfır oranı getirmiştir.
a) Arsa ve arazi yatırımı yapan
sermaye şirketlerinde arsa ve arazi yatırımına tekabül eden tutarla sınırlı
olmak üzere % 0,
b) aktif toplamının % 50 veya
daha fazlası bağlı menkul kıymetler, bağlı ortaklıklar ve iştirak paylarından
oluşan sermaye şirketleri için % 0,
c) artırılan nakdi sermayenin
başka şirketlere sermaye olarak konulan veya kredi olarak kullandırılan kısmına
tekabül eden tutarla sınırlı olmak üzere % 0,
d) gelirlerinin % 25 veya
fazlası şirket faaliyeti ile orantılı sermaye, organizasyon ve personel
istihdamı suretiyle yürütülen ticari, zirai veya serbest meslek faaliyeti
dışındaki faiz, kar payı, kira, lisans ücreti, menkul kıymet satış geliri gibi
pasif nitelikli gelirlerden oluşan sermaye şirketleri için % 0
III.2- Matrahtan İndirim Hesaplanmasında Dikkate
Alınmayacak Sermaye Artışları
6337 sayılı Kanunla Kurumlar Vergisi Kanunu’na ilave edilen bent
hükmünün 3 ncü paragrafında, matrahtan indirim hesaplamasında dikkate
alınmayacak sermaye artışları aşağıdaki gibi sayılmıştır.
a)
Sermaye şirketlerine nakit dışındaki varlık devirleri.
b)
Bilançoda yer alan öz sermaye kalemlerinin (geçmiş yıl
karları, yasal ve olağanüstü yedekler, kanuni fonlar v.s.) sermayeye
eklenmesinden kaynaklanan sermaye artırımları.
c)
Sermaye şirketlerinin birleşme, devir ve bölünme
işlemlerine taraf olmalarından kaynaklanan sermaye artırımları.
d)
Şirket ortakları veya ortaklarla ilişkili olan
kişilerce kredi kullanılmak veya borç alınmak suretiyle gerçekleştirilen
sermaye artırımları.
Dikkat edilirse Kanun, şirket
ortağının dışarıdan borçlanmak suretiyle şirkete aktardığı nakit tutarların
hesaplamaya dahil edilmeyeceğini belirtmekte, ortağın kendi öz varlığını şirket
bünyesine aktarmasını amaçlamaktadır.
Burada akla, şirket ortağının şirketine, kendi öz varlığından nakit
olarak ve borç verme şeklinde daha
önce koyduğu varlık aktarımlarını, daha sonra şirket sermayesine aktarması
gelmektedir. Kanaatimize göre,
dışarıdan konulan bu varlık artışlarının, zamanında nakit olarak (ve tabiî ki 01.07.2015 tarihinden
sonra) gerçekleşmiş olması şartı ile nakdi sermaye artışı olarak
değerlendirilmesi ve sermaye artışının ticaret siciline tescili tarihinden itibaren matrahtan indirim hesaplamasına dahil edilmesi mümkün
olacaktır.
04.03.2016 tarihli 9 seri nolu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinde sermaye artış kararı ile ticaret siciline tescil tarihi arasında yapılan nakdi ödemelere ilişkin örnekler yer almaktadır.
Diğer taraftan Kanun,
bilançoda yer alan öz sermaye kalemlerinden olan geçmiş yıl karlarının sermayeye eklenmesini matrahtan indirim hesaplamasında
dikkate almazken, kanaatimize göre
geçmiş yıl karlarının kar dağıtımı sonrasında (gelir vergisine tabi tutularak) sermayeye
ilave edilmesi, nakit sermaye artışı olarak değerlendirilmeli ve matrahtan indirim
hesaplamasında dikkate alınmalıdır.
IV- Matrahtan İndirim Uygulamasında Uygulama
Prensipleri
IV.1- Nakdi Sermayenin Ödenmiş Olma Şartı
Kanuna eklenen bent hükmünün
3 üncü paragrafındaki “Bu bent hükümlerine göre hesaplanacak indirim tutarı,
nakdi sermayenin ödendiği….” ifadesinden, indirim uygulamasında nakdi
sermayenin ödenmiş olması şartının arandığı anlaşılmaktadır.
Dolayısı ile, ilk sermaye
taahhüdündeki veya sermaye artışındaki nakdi sermaye tutarının, ödenmiş olan
kısmına matrahtan indirim uygulanacak; daha sonraki hesap dönemlerinde
yapılacak nakdi sermaye ödeme tutarları, indirim uygulanan tutarlara ilave
edilerek izleyen yıllarda uygulanmaya devam edilecektir.
IV.2- İndirimin Beyanname Üzerinde Gösterilme Şartı
04.03.2016 tarihli 9 seri nolu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinde nakdi sermaye artışının matrahtan indirilmesi uygulaması; kurumlar vergisi beyannamesinde ayrıca gösterilmesi şartına bağlanmıştır.
IV.3- İndirim Uygulamasında Kıst Dönem Uygulaması
Kanuna eklenen bent hükmünün
3 üncü paragrafında “Bu bent hükümlerine göre hesaplanacak indirim tutarı,
nakdi sermayenin ödendiği ay kesri tam ay sayılmak suretiyle hesap döneminin
kalan ay süresi kadar hesaplanır.” denilmektedir.
Dolayısı ile, nakdi sermaye
ödemelerinde matrahtan indirim tutarı hesaplanırken, nakdi sermayenin ödendiği
ay dahil sonraki ayları içine alan kıst uygulama yapılacaktır.
IV.4-
İndirim Uygulamasında Süre ve Tutar Sınırı
Kanuna ilave edilen bent hükmünün
2 nci paragrafında, “Bu indirimden, sermaye artırımına ilişkin kararın veya ilk
kuruluş aşamasında ana sözleşmenin tescil edildiği hesap döneminden itibaren
başlamak üzere izleyen her bir dönem için ayrı ayrı yararlanılır.”
denilmektedir.
Yukarıdaki Kanun lafzından,
nakdi sermaye artışları için getirilen matrahtan indirim müessesesinde herhangi
süre veya tutar kısıtlamasına gidilmediği anlaşılmaktadır.
Kurumlar Vergisi Kanunu’nun
“kabul edilmeyen indirimler” başlıklı 11 inci maddesinin 1 inci fıkrasının (i)
bendi ile getirilen “finansman gider kısıtlaması” uygulaması ve yeni getirilen
düzenlemenin şirketleri öz kaynakla büyümeye özendirme amacı dikkate
alındığında, nakdi sermaye artışına sınır konulmaması çok da anormal
karşılanmamalıdır.
Kanun, Bakanlar Kurulu’na,
uygulamaya herhangi süre veya tutar sınırlaması yapması konusunda da herhangi
bir yetki vermemiştir.
IV.5-
Matrahtan İndirilecek Tutar Her Yıl Yeniden Hesaplanmalıdır
Matrahtan indirilecek
tutarın hesaplanma formülünün verildiği bent hükmünün ilk paragrafında,
hesaplamada “ağırlıklı yıllık ortalama faiz oranı”nın kullanılacağı
belirtilmiş; ikinci paragrafında indirimin her bir dönem için ayrı ayrı
yararlanılacağından bahsedilmiştir.
Dolayısı ile, ağırlıklı
yıllık ortalama faiz oranı her yıl değişebileceğine göre, hesaplamanın da her
yıl yeniden yapılması gerekmektedir.
IV.6- Nakdi
Sermaye Arrtışlarında Matrahtan İndirim Uygulamasına Bir Örnek
10 milyon TL sermayeli X
şirketi, 2015 Ağustos ayında 5 milyon TL sermaye artışında bulunmuş, bunun 2
milyon TL’sini nakdi sermaye artışı olarak taahhüt etmiştir.
İlk nakdi sermaye ödemesini
25 Eylül 2015 tarihinde 1 milyon TL, ikinci ödemesini 20 Haziran 2016 tarihinde
1 milyon TL olarak ödemiştir.
2015, 2016, 2017 ve 2018
yıllarında yıllık ağırlıklı ortalama faiz oranları Merkez Bankası tarafından
sırasıyla % 15, 14, 13 ve 12 olarak açıklanmıştır.
a) 2015 Yılı İndirim Tutarı
1 milyon x % 15 x 0,50 x 4/12
b) 2016 Yılı İndirim Tutarı
1 milyon x % 14 x 0,50 x 5/12
(ilk 5 ay için)
2 milyon x % 14 x 0,50 x 7/12
(ilk 7 ay için)
c) 2017 Yılı İndirim Tutarı
2 milyon x % 13 x 0,50
d) 2018 Yılı İndirim Tutarı
2 milyon x % 12 x 0,50
IV.7-
Matrahın Yetersiz Olması Halinde İndirim Uygulaması
Kanuna eklenen bent hükmünün
3 ncü paragrafında, “Matrahın yetersiz olması nedeniyle ilgili dönemde indirim
konusu yapılamayan tutarlar, sonraki hesap dönemlerine devreder.”
denilmektedir.
Bu durumda örneğimizdeki
şirketin 2017 yılı için hesaplanan indirim tutarının zarar beyanı nedeniyle
indirilemediğini varsayarsak, bu tutar 2018 yılı için hesaplanan indirim
tutarına ilave edilecektir.
IV.8- Nakdi
Sermaye Artırımları Sonrasındaki Sermaye Azaltımlarının Matrahtan İndirim
Uygulamasına Etkisi
Kanuna eklenen bent hükmünün
ikinci paragrafında “Sonraki dönemlerde sermaye azaltımı yapılması halinde,
azaltılan sermaye tutarı indirim hesaplamasında dikkate alınmaz.”
denilmektedir.
Dolayısı ile, nakdi sermaye
artırımı sonrasında bir şirket sermaye azaltımına gitmişse; matrahtan
indirilecek tutarın hesaplanmasında, ödenmiş nakdi sermaye tutarından azaltılan
sermaye tutarı düşüldükten sonraki miktar esas alınarak hesaplama yapılacaktır.
IV.9- Geçici
Vergi Dönemlerinde Matrahtan İndirim Uygulamaları
Nakdi sermaye artırımı
nedeniyle matrahtan indirim uygulaması, ortalama ticari faiz oranının TCMB tarafından yıl sonunda açıklanması nedeniyle dördüncü geçici vergi dönem matrahına uygulanabilecektir.
Diğer taraftan, önceki hesap döneminde kazancın yetersiz olması nedeniyle indirilemeyen tutarlar, sonraki dönem geçici vergi dönemlerinde indirim konusu yapılabilecektir.
Saygılarımızla
Gaziantep, 05.10.2015