Elektronik Fatura ve Elektronik Defter Düzenleme Zorunda Olan Mükellefler
Sayı
:
2013/27
İlgili
:
Yönetim, Muhasebe
Sayın
Yetkililer
Hatırlanacağı gibi, 397 sayılı Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliği ile elektronik fatura kullanımı ve elektronik defter düzenlenmesi
isteğe bağlı tutulmuştu.
Bu kez 14.12.2012 tarih ve 421 sayılı VUK Genel
Tebliği ile elektronik fatura ve elektronik defter kullanımında zorunluluklar
getirilmiştir.
I-Elektronik Fatura ve Defter
Kullanım Zorunluluğunda Kapsam
Maliye Bakanlığı;
·Petrol Piyasası Kanunu
kapsamında madeni yağ lisansına sahip olanlara,
·madeni yağ lisansına sahip
olanlardan mal alan mükelleflerden, 31.12.2011 tarihi itibarıyla 25 milyon TL
brüt satış hasılatına sahip olanlara,
·Özel Tüketim Vergisi
Kanununa ekli III sayılı listede yer alan kolalı ve alkollü içecekler ile tütün
esaslı içecekleri imal ve ithal edenlere,
·bu içecekleri imal
edenlerden mal alan mükelleflerden 31.12.2011 tarihi itibarıyla 10 milyon TL
brüt satış hasılatına sahip olanlara
elektronik fatura düzenleme
ve elektronik defter tutma zorunluluğu getirmiştir.
Görüldüğü gibi; mal alan
mükelleflerin, satın aldığı malın cinsi, miktarı ve tutarıyla ilgili asgari bir
belirleme bulunmamaktadır.
Diğer
taraftan, Tebliğ ile getirilen yukarıdaki hasılat sınırları, 2011 yılı için
getirilmiş ve brüt hasılat olarak belirlenmiştir. Ancak, yukarıdaki mal
alımlarının 2011 yılı sonrasında olması durumunda; bu alımları gerçekleştiren
mükellefler de, brüt satış hasılatları esas alınarak elektronik fatura ve
defter uygulamasına geçmek zorunda olacaklardır.
Makinelerinin
bakımında kullandığı madeni yağı, petrol istasyonu bayilerinden satın alan
sanayiciler elektronik fatura uygulamasına geçmezken; doğrudan madeni yağ
lisans sahibi dağıtıcı petrol şirketlerinden satın alanlar, elektronik fatura
ve defter uygulamasına geçeceklerdir.
Diğer
taraftan, brüt cirosu 25 milyon TL’yi geçen petrol istasyonu bayileri ile, brüt
cirosu 10 milyon TL’yi geçen ve gazlı içecekleri, alkollü içecekleri ve tütün
ihtiva eden içecekleri imalatçısı veya ithalatçılarından alan satıcı firmalar ve
bu hadlerin altında kalmalarına rağmen e-fatura uygulamasına geçmek isteyen
mükellefler elektronik fatura ve defter uygulamasına geçeceklerdir.
Ancak,
5018 sayılı Kanuna bağlı cetvellerde yer alan idare, kurum ve kuruluşlar
zorunluluk kapsamında bulunmamaktadırlar.
II-Elektronik Fatura ve Defter
Kullanımının Başlangıç Zamanı
·Elektronik fatura uygulamasına geçeceklerin 01.09.2013 tarihi itibarıyla Gelir
İdaresi Başkanlığına müracaat ederek e-fatura uygulamasına geçmeleri,
·elektronik defter uygulamasına geçeceklerin ise 2014 takvim yılında geçmeleri
gerekmektedir.
Defter yazılımlarını kendisi geliştiren mükelleflerin,
01.09.2014 tarihi itibarıyla elektronik
defter test süreçlerini başarı ile tamamlamış olmaları gerekmektedir.
III-Elektronik
Fatura Uygulanacak Mükellefler
Elektronik fatura uygulamasında bulunan mükellefler,
birbirlerine yapmış oldukları mal veya hizmet teslimlerinde elektronik fatura
uygulayacaklar, diğer mükellefler için kağıt ortamında fatura
düzenleyeceklerdir.
Bu amaçla mükellefler, e-fatura uygulamasında bulunan
mükelleflerin güncel listesinin yayımlandığı efatura.gov.tr adresini kontrol etmek zorundadırlar.
IV-Elektronik
Fatura Uygulamasında Sorumluluk ve Cezai Yaptırımlar
·Elektronik fatura uygulamasında olan mükelleflerin,
e-fatura düzenlemek zorunda oldukları müşterilerine kağıt ortamında fatura
düzenlemeleri veya
·e-defter tutmak zorunda olan mükelleflerin kağıt
ortamında defter tutmaları
durumunda, fatura düzenlememiş veya defter tutmamış
sayılacaklardır.
Dolayısı ile bu mükellefler V.U.K. nun bu fiillere
ilişkin 352 ve 353 üncü maddelerinde öngörülen cezalarla
cezalandırılacaklardır.
Bu çalışma, İdeal Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti./Gaziantep tarafından hazırlanmış olup; tümü ya da bir kısmı şirketin yazılı izni olmaksızın çoğaltılamaz, dağıtılamaz, özetlenemez ve yayınlanamaz.