BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR 6111 SAYILI KANUN
(Gelir ve Kurumlar Vergisinde Matrah Artırımı)
Sayı
:
2011/24
İlgili
:
Yönetim, Muhasebe
Sayın Yetkililer
Yeniden
yapılandırma hükümleri çerçevesinde gelir ve kurumlar vergisinde matrah
artırımına ilişkin Kanunda yer alan açıklamalar aşağıda özetlenmiştir.
1-Matrah Artırımının Sonuçları ve Artırım Dönemleri
2006, 2007, 2008 ve 2009 yıllarına ilişkin
vergiye esas olan matrahlarını (mali
kar) artıran gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin, stopaj uyguladıkları matrahlarını da
artırmak şartıyla (md: 6/5) Kanunda belirlenen süre ve şartlarda
yükümlülüklerini yerine getirmeleri halinde,
·artırımda
bulundukları yıllar için gelir ve kurumlar vergisi incelemesine alınmayacaklar
·artırımda
bulunulan vergi türleri için daha sonra tarhiyat
yapılamayacaktır. (md: 6/1)
Matrah artırımında bulunan mükelleflerin
yıllık gelir ve kurumlar vergisine mahsuben daha önce tevkif yoluyla ödemiş
oldukları vergilerin iadesi ile ilgili
taleplerine ilişkin inceleme ve tarhiyat hakkı saklıdır. (md: 6/11)
2-Matrah
Artırımında Müracaat Süresi
Gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri, 2011 Nisan
ayınınsonunakadar matrah artırımı konusunda bağlı
oldukları vergi dairesine müracaat edeceklerdir. (md: 6/1)
Başvuru süresini bir aya kadar uzatmaya
Bakanlar Kurulu yetkilidir. (md:168)
3-Matrah
Artırım Oranları
Kanunda asgari matrah artırım oranları :
·2006
yılı için %30
·2007
yılı için %25
·2008
yılı için %20
·2009
yılı için %15
olarak belirlenmiştir. (md: 6/1)
4-Matrah
Artırımında Asgari Tutarlar
Matrah artırımı yapılacak ilgili dönemde;
·zarar
beyan edilmiş,
·indirim
veya istisnalar nedeniyle matrah oluşmamış,
·beyanname
verilmemiş
olması halinde artırılacak asgari matrah tutarları belirlenmiştir.
(md: 6/2, 6/3)
4.2.1.Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Mükellefler ile Serbest
Meslek
Erbabı
İçin
Mükellefçe artırılan matrah tutarları;
·2006 yılı için 9.550 TL’den
·2007 yılı için 10.320 TL’den
·2008 yılı için 11.220 TL’den
·2009 yılı için 12.230 TL’den
düşük olamayacaktır. (md: 6/2)
4.2.2.İşletme Hesabı Esasına Göre Defter Tutan
Mükellefler ile Diğer Gelir Vergisi Mükellefleri (Ücretli, Kar Payı Sahibi,
Gayrimenkul
Satış
Karı Sahibi, vs) İçin
Mükellefçe artırılan matrah tutarları;
·2006 yılı için 6.370 TL’den
·2007 yılı için 6.880 TL’den
·2008 yılı için 7.480 TL’den
·2009 yılı için 8.150 TL’den
düşük olamayacaktır. (md: 6/2)
4.2.3.Gayrimenkul Sermaye İradı Sahipleri İçin
Matrah artırımında bulunacak gelir vergisi
mükellefinin sadece gayrimenkul sermaye iradından oluşan gelirinin bulunması
durumunda asgari matrah artırım tutarları;
·2006 yılı için 1.910 TL’den
·2007 yılı için 2.064 TL’den
·2008 yılı için 2.244 TL’den
·2009 yılı için 2.446 TL’den
düşük olamayacaktır. (md: 6/2)
Gayrimenkul sermaye iradları için
belirlenen istisna tutarları, matrah artırımında indirim konusu yapılamayacaktır.
(md: 6/2)
Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin artırımda
bulundukları dönemlere ilişkin daha önce beyan ettikleri matrahlara, yukarıda
gösterilen artırım oranlarının uygulanması durumunda asgari artırım tutarlarına
ulaşılamıyorsa, asgari matrah artırım
tutarları esas alınacaktır. (md:6/2, 6/3)
4.4-Matrah Artırılan Döneme
Ait Kesinleşmiş İlave Tarhiyatlar
Matrah artırımında bulunulacak dönemle
ilgili olarak bu Kanunun yayımı tarihinden önce yapılıp kesinleşmiş bulunan
ikmalen, res’en gibi tarhiyatların bulunması durumunda; Kanunda gösterilen
matrah artırım oranları, beyan edilen ve ilave edilen tarhiyat toplamına uygulanacaktır. (md: 6/13)
4.5-Kıst Döneme Ait Matrah
Artırımında Asgari Tutarlar
İşe başlama ve işi bırakma gibi nedenlerle
kıst dönemde faaliyette bulunulması halinde asgari matrah, faaliyette bulunulan ay sayısı (ay kesirleri tam ay)
dikkate alınarak bulunacaktır. (md: 6/12)
5-Matrah
Artırımında Vergileme Oranları
5.1-Matrah
Artırılan Dönemlere İlişkin Beyan ve Ödemelerin Zamanında Yapılmış
Olması
Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin;
·artırımda
bulundukları yıla ait yıllık beyannamelerini kanuni süresinde vermiş,
·tahakkuk
eden vergilerini süresinde ödemiş,
·artırımda
bulundukları vergi türleri için bu Kanunun “kesinleşmiş alacaklarda tahsilatın
hızlandırılması” veya “kesinleşmemiş veya dava safhasında bulunan alacaklarda
tahsilatın hızlandırılması” hükümlerinden yararlanmamış
olması halinde artırılan matrahlar %15 oranında vergilendirilir. (md: 6/4)
Artırım konusu yıllarda istisna, indirim
ve mahsup nedeniyle ödenmesi gereken verginin bulunmaması halinde de bu hüküm
uygulanır. (md: 6/4)
5.2-Diğer
Durumlarda Vergileme Oranı
Yukarıda belirtilen beyanname verme ve
ödeme sürelerine uyulmamış olması halinde artırılan
matrahlara %20 oranı uygulanacaktır. (md: 6/4)
5.3-Artırılan
Matraha Uygulanacak Vergi ve Fonlar
Artırılan matrahlar yukarıdaki vergiler
dışında herhangi bir vergiye tabi tutulmayacak ve artırılan matrahlar üzerinden
herhangi bir fon alınmayacaktır. (md: 6/4)
6-Artırılan
Matrahların Stopaja Tabi Matrah Olması
Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin
beyan ettikleri matrahların tamamı veya bir kısmı kanuni düzenlemeler gereğince
stopaja tabi tutulabilmekte, stopaja tabi tutulan bu matrahlar üzerinden
gelir/kurumlar vergisi hesaplanmamaktadır.
6.1-Gelir
ve Kurumlar Vergisi Kanunlarında Yer Alan Düzenlemeler
6.1.1.Gelir Vergisi Kanunu, Geçici 61
24.04.2003 tarihinden önce yapılan
müracaatlara istinaden düzenlenen yatırım teşvik belgesi sahibi kurumlar
vergisi mükelleflerinin yatırım indirimi uygulamasında, istisna tutarı %19,8
oranında tevkifata tabi tutulmaktadır.
6.1.2.Kurumlar Vergisi Kanunu, md 15/3
Türkiye’de
kurulu
ümenkul
kıymetler yatırım fonları veya ortaklıklarının portföy işletmeciliğinden doğan
kazançları,
üportföyü
Türkiye'de kurulu borsalarda işlem gören altın ve kıymetli madenlere dayalı
yatırım fonları veya ortaklıklarının portföy işletmeciliğinden doğan
kazançları,
ügirişim
sermayesi yatırım fonları veya ortaklıklarının kazançları,
ügayrimenkul
yatırım fonları veya ortaklıklarının kazançları,
ükonut
finansmanı fonları ile varlık finansmanı fonlarının kazançları
üzerinden dağıtılsın
dağıtılmasın, kurum bünyesinde %15 oranında tevkifat yaplmaktadır.
6.1.3.Gelir Vergisi Kanunu, geçici md 67/8
üSermaye Piyasası Kanununa göre kurulan
menkul kıymetler yatırım fonları ve
ümenkul
kıymetler yatırım ortaklıklarının kurumlar vergisinden istisna edilmiş olan
portföy kazançları
dağıtılsın veya dağıtılmasın %15 oranında
tevkifata tabi tutulmaktadır.
6.2-Matrah
Artırımında Vergi Tevkifatına Tabi Tutulmuş Kazanç Olması Durumu
6.2.1.Kurumlar Vergisi Mükelleflerinin Tevkifatları Beyan Etmiş Olmaları Durumu
Kurumlar vergisi matrah artırımında vergi
incelemesi ve tarhiyata muhatap olmamak için tevkifata tabi tutulmuş
kazançlar üzerinden tevkif edilen vergilerin Kanunda belirlenen oranlarda (%30, %25, %20) artırıma tabi tutulması
gerekmektedir. (md: 6/5)
6.2.2.Kurumlar Vergisi Mükelleflerinin Tevkifatları Muhtasar
Beyannameİle
Beyan Etmemiş Olmamaları Durumu
Matrah artırımında vergi incelemesi ve
tarhiyata muhatap olmamak için tevkifata tabi matrahların 2011 Nisan
ayı sonuna kadar 2006 yılı için 9.555 TL, 2007 yılı için
10.325 TL, 2008 yılı için 11.220 TL, 2009 yılı için 12.230 TL’den az olmamak
üzere; Kanunda belirlenen oranlarda (%30, %25, %20, %15) artırıma tabi
tutulması şarttır. (md: 6/6, 6/7)
Bu şekilde artırılan tevkifat matrahları
üzerinden %15 oranında vergi hesaplanacaktır.
(md: 6/6)
7-Daha Önce Yapılan
Tevkifatların Matrah Artırımına İlişkin Vergilere Mahsubu
Matrah artırımında bulunan gelir ve
kurumlar vergisi mükellefleri için tahakkuk ettirilen vergilerden, bu
mükelleflerin daha önce tevkifat yoluyla ödemiş oldukları vergiler mahsup edilemeyecektir. (md: 6/8)
8-Matrah Artırımı
Uygulanan Dönemlere Ait Zararların Sonraki Yıllarda Mahsubu
Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin
2010 yılına devreden zararlarının mevcudiyetinin bulunması halinde matrah
artırımında bulunulan yıllara ait zararlarının
%50’si, 2010 ve izleyen yıllar karlarından mahsup edilemeyecektir. (md:
6/9)
Örneğin 2008 yılında 500.000 TL zarar,
2009 yılında 200.000 TL kar beyan eden bir işletmede, 2010 yılına 300.000 TL
geçmiş yıl zararı devrolmuştur.
Bu işletmenin 2008 yılına ilişkin matrah
artırımında bulunması halinde, 2010 yılında indirim konusu yapılabilecek geçmiş
yıl zararı 150.000 TL olarak dikkate alınacaktır.
9-Matrah Artırılan
Dönemden Önceki Döneme Ait İstisna/İndirim Tutarları ve Geçmiş
Yıl Zararları
Matrah artırımında bulunulan yıldan önce
oluşmuş ve sonraki yıllarda matrahtan indirilecek istisna ve indirim tutarları
ile geçmiş yıl zararları, artırılan
matrahtan indirilemeyecektir. (md: 6/10)
Yukarıdaki örnekte matrah artırımının 2009
yılı için yapılması halinde (200.000 x 0,15 =) 30.000 TL tutarındaki matrah
artırımı 2008 yılı zararından mahsup edilemeyecek, 30.000 TL’nin vergisi
ödenecek, 2010 yılına 300.000 TL tutarında geçmiş yıl zararı devredilecektir.
10-Daha Önce
Başlanılmış Vergi İncelemeleri ve Takdir İşlemleri
Matrah artırımında bulunulan dönemle
ilgili daha önce başlanılmış vergi
incelemeleri ve takdir işlemlerine devam edilecektir.
İnceleme ve takdir işlemleri başlamış ve
matrah artırımında bulunulmuş dönemlere ilişkin inceleme ve takdir işlemleri 2011 Mart ayının sonuna kadar
sonuçlanmazsa inceleme ve takdir
işlemlerine son verilecektir.
İnceleme ve takdir
işlemlerinin 2011 Mart ayının sonuna
kadar sonuçlanması halinde; inceleme raporları ve takdir komisyonu
kararlarının vergi dairesi kayıtlarına intikal ettiği tarihten önce matrah
artırımında bulunulmuş olmak şartıyla matrah artırım hükümleri uygulanacak;
ancak inceleme ve takdir sonucu bulunan farkın artırılan matrah tutarından
yüksek olması halinde fark tutar üzerinden cezalı tarhiyat yapılacaktır. (md:
9/4)
2011 Mart ayı sonuna kadar
sonuçlandırılan vergi incelemelerinde tarhiyat öncesi uzlaşma hükümleri
uygulanmayacaktır. (md: 9/4)
11-Artırılan
Matrahlarda Geçici Vergi
Artırılan matrahlar için geçici vergi
hesaplanmayacaktır. (md: 9/1-c)
12-Matrah
Artırımında Diğer Hususlar
12.1-Madde Hükmünden Yararlanamayacaklar
Defter, kayıt ve belgelerini yok edenler
veya defter sayfalarını yok ederek yerine başka yaprak koyanlar veya hiç yaprak
koymayanlar veya belgelerin asıl veya suretlerini tamamen veya kısmen sahte
olarak düzenleyenler Kanunun matrah artırımına ilişkin hükümlerinden
yararlanamazlar. (md: 9/6)
12.2- Artırılan Matrahlara İlişkin
Vergilerin İndirim/İade Konusu
Matrah artırımına ilişkin vergiler gelir
ve kurumlar vergisi matrahlarının tespitinde gider ve maliyet unsuru olarak
kabul edilmeyecek, indirim, mahsup, iade konusu yapılmayacaktır. (md: 9/1-b)
Matrah artırımlarında hatalı matrah
tutarlarının hesaplandığının daha sonra tespiti halinde; eksik tahakkuk eden
vergiler ilk taksit ödeme süresinin sonunda tahakkuk etmiş sayılacak (tahakkuk ettirilecek)
ve Kanunda belirlendiği şekilde tahsil edilecektir. (md: 9/8)
12.4- Damga Vergisi, Usulsüzlük Cezaları
Matrah artırımına ilişkin verilen
beyannameler için damga vergisi alınmayacaktır. (md: 9/5)
Matrah artırılan dönemler için, dönemle
ilgili daha önce verilen beyannamelerin kanuni süresinde verilmediğinin tespiti
halinde usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları alınmayacaktır. (md: 9/7)
12.5- Matrah Artırılan Döneme Ait Defter ve Belgeler
Matrah artırımında bulunulması, defter ve
belgelerin muhafaza ve ibrazına ilişkin hükümlerin uygulamasına engel değildir.
(md:9/1-ç)
12.6- Defaten veya Taksitli Ödeme Hükümleri
Amme alacakları tahsil dairelerine defaten
veya 2011 Mayıs ayından başlamak üzere ikişer
aylık dönemler halinde azami 18 eşit taksitte ödenmelidir. (md: 18/1-b)
Bakanlar Kurulu ilk taksit ödeme süresini
bir aya kadar uzatmaya yetkili kılınmıştır. (md: 168)
Taksitli ödeme tercihi halinde 6, 9, 12, 18 eşit taksit
seçeneklerinden biri tercih edilmelidir. (md: 18/3-b)
Taksitli ödeme tercihi halinde ödenecek
tutar aşağıdaki katsayılarla çarpılarak belirlenir ve taksit sayısına bölünür.
(md: 18/3-c)
-6 taksit için1,05
-9 taksit için1,07
-12 taksit için 1,10
-18 taksit için 1,15
Hesaplanan tutarın ilk taksit ödeme süresi
içinde defaten ödenmesi halinde, bu tutara Kanunun yayımlandığı tarihten ödeme
tarihine kadar geçen süre için faiz uygulanmaz. (md: 18/3-a)
12.7- Mahsuben Ödeme
Maliye Bakanlığından mükelleflerce
alınacak vergi iadelerinin, bu Kanun gereğince Maliye Bakanlığına bağlı tahsil
dairelerine ödenmesi gereken amme alacaklarının taksit ödemelerine mahsubu
mümkündür. (md: 18/5)
Borç tutarından daha eksik mahsup
yapılması halinde, eksik tutarın 1 ay içinde ödenmesi istenecek, eksik ödenen
tutar için 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesindeki gecikme zammı
hesaplanacaktır. Bu durumda Kanun ihlal edilmiş sayılmayacaktır. (md: 18/5)
12.8- Ödemelerde Aksamalar
Artırılan matraha ilişkin vergilerin
Kanunda belirtilen şekilde ödenmemesi halinde, 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine göre belirlenen oranın bir kat fazlası oranında uygulanacak
gecikme zammıyla birlikte takip ve tahsiline devam edilecektir. (md: 9/1-a)
Ödemenin %10’unu aşmamak şartıyla 5 TL’ye
kadar eksik ödemeler Kanun ihlali sayılmayacaktır. (md: 19/2)
Bu çalışma, İdeal Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti./Gaziantep tarafından hazırlanmış olup; tümü ya da bir kısmı şirketin yazılı izni olmaksızın çoğaltılamaz, dağıtılamaz, özetlenemez ve yayınlanamaz.