BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR 6111 SAYILI KANUN
(Pişmanlıkla Ya da Kendiliğinden Yapılan Beyanlar)
Sayı
:
2011/23
İlgili
:
Yönetim, Muhasebe
Sayın Yetkililer
Kanunun 5 inci maddesiyle düzenlenen “pişmanlıkla ya
da kendiliğinden beyan” uygulaması, gelir ve kurumlar vergisinde matrah artırımına yönelik düzenlemeler
dışında yapılacak beyanlardır.
Bir başka deyişle işletme, matrah veya
vergilerindeki eksikleri matrah artırımı yerine pişmanlıkla ya da kendiliğinden
beyanda bulunmak suretiyle düzeltme yoluna gidebilecektir.
Kanunun 5 inci maddesi ile getirilen yeniden
yapılandırma hükümleri aşağıda özetlenmiştir.
1-Pişmanlık Hükümlerine Göre
Verilecek Beyannameler (VUK 371)
Mükellef beyan
etmiş olduğu matrahına ilişkin olarak vergi ziyaı cezasını gerektiren fiilleri
işlediğini 2011 Nisan ayının sonuna
kadarVUK 371 inci maddesi hükümleri çerçevesinde pişmanlıkla beyan ederse;
-tahakkuk edecek
vergilerini ve
-TEFE/ÜFE oranlı
hesaplanacak faiz tutarını
ödemesi
halinde;
-pişmanlık zammı
ve
-vergi cezaları
(usulsüzlük)
tahsil
edilmeyecektir. (md: 5/1-a-1)
2-Kanuni Süresi Geçtikten
Sonra Verilecek Beyannameler (VUK 371)
(VUK md 30 fıkra 4)
Kanuni beyan süresi içinde beyannamesini vermemiş, bir
başka deyişle kanuni beyan süresini
geçirmiş olan mükelleflerin, bu beyanlarını 2011 Nisan ayının sonuna kadar gerçekleştirmeleri,
-beyan üzerine tarh ve tahakkuk ettirilen vergilerin tamamını ve
-TEFE/ÜFE oranlı hesaplanacak faiz tutarını
ödemeleri halinde;
-gecikme faizi ve
-vergi cezaları
tahsil edilmeyecektir. (md: 5/1-a-2)
3-Gümrük Vergisi Beyan ve
Bildirimleri
4458 sayılı Gümrük Vergisi Kanunu ve ilgili diğer Kanunlara
göre beyanı gereken konu ve aykırılıkları 2011 Nisan ayının sonuna kadar
bildiren yükümlülerin;
-Gümrük vergisi asıllarını ve
-TEFE/ÜFE oranlı hesaplanacak faiz tutarını
ödemeleri halinde;
-hesaplanacak faizler ve
-idari para cezalarından
vazgeçilmektedir. (md: 5/1-b)
4-Emlak Vergisi Beyanları
2010 yılı ve önceki dönemlere ilişkin emlak vergisi bildiriminde bulunmayan veya
eksik bildirimde bulunan mükelleflerin, 2011 Nisan ayının sonuna kadar bildirimde
bulunmaları veya bildirimlerini yenilemeleri ve
-tahakkuk edecek emlak vergilerini
-taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına katkı payını
-TEFE/ÜFE oranlı hesaplanacak faiz tutarını
ödemeleri halinde;
-gecikme faizi ve gecikme zamları ile
-vergi cezalarının
tahsilinden vazgeçilmektedir. (md: 5/1-c)
5-Diğer Ücret Sahiplerinin
Bildirimleri
Ücret gelirlerine ilişkin hükümlerin yer aldığı Gelir
Vergisi Kanunu’nun 63 üncü maddesinde gerçek ücretlere, 64 üncü maddesinde
diğer ücretlere yer verilmiştir.
Gerçek ücretler, işveren tarafından verilen para ve
ayınlarla sağlanan menfaatler olarak tanımlanmıştır.
64 üncü maddede ise diğer ücretler; sanayi kesiminde
çalışan 16 yaşından büyük işçiler için uygulanan asgari ücretin yıllık brüt
tutarının %25’i olarak belirlenmiş ve
·gayrimenkul
sermaye iradı sahibi yanında çalışanlar,
·özel inşaat
sahiplerinin ücretle çalıştırdığı inşaat işçileri,
·özel hizmetlerde
çalışan şoförler,
·kazançları basit
usulde tespit edilen ticaret erbabı yanında çalışanlar,
·Maliye Bakanlığınca
bu kapsama alınmış olanlar
diğer ücret sahibi olarak tanımlanmıştır.
Diğer
ücret sahiplerinin (Müşavirliğimiz Kanunda, mükellefiyet kaydı bulunmayan diğer
ücret sahiplerinin kastedildiği düşüncesindedir.);
·2011 Mart ayı
sonuna kadar vergi dairelerine başvurmaları,
·2011 yılına
ilişkin gelir vergilerini tarh ettirmeleri ve
·Vergilerini
karnelerine işlettirmeleri
durumunda;
önceki dönemlere ilişkin olarak herhangi bir vergi ve ceza aranmayacaktır. (md:
5/2)
6-Pişmanlıkla veya Kendiliğinden Yapılan Beyanlarda
Diğer Hususlar
6.1.Amme alacaklarının 31.12.2010 tarihinden önceki dönemlere ilişkin
olması veya 31.12.2010 tarihinden önceki ödeme vadeli olması gerekmektedir.
(md:1)
6.2. 2011 Nisanayının
sonuna kadar başvuruda
bulunulmalıdır. (md:18/1-a)
6.3.Amme alacakları tahsil dairelerine defaten
veya Kanunun yayımını izleyen 2011 Mayıs
ayından başlamak üzere ikişer aylık dönemler halinde
azami 18 eşit taksitte ödenmelidir.
(md: 18/1-b)
6.4.Başvuru ve ilk taksit ödeme sürelerini bir
aya kadar uzatmaya Bakanlar Kurulu, uygulamaya ilişkin usul ve esasları
belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkili kılınmıştır. (md: 168)
6.5.Taksitli ödeme tercihi halinde 6, 9, 12,
18 eşit taksit seçeneklerinden biri tercih edilmelidir. (md: 18/3-b)
6.6.Taksitli ödeme tercihi halinde ödenecek
tutar aşağıdaki katsayılarla çarpılarak
belirlenir ve taksit sayısına bölünür. (md: 18/3-c)
-6
taksit için1,05
-9
taksit için1,07
-12
taksit için 1,10
-18
taksit için 1,15
6.7.Hesaplanan tutarın ilk taksit ödeme süresi
içinde defaten ödenmesi halinde, bu tutara Kanunun yayımlandığı tarihten ödeme
tarihine kadar geçen süre için faiz uygulanmaz. (md: 18/3-a)
6.8.Maliye
Bakanlığından mükelleflerce alınacak vergi iadelerinin, bu Kanun gereğince
Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerine ödenmesi gereken amme alacaklarının
taksit ödemelerine mahsubu
mümkündür. (md: 18/5)
Borç tutarından
daha eksik mahsup yapılması halinde, eksik tutarın 1 ay içinde ödenmesi
istenecek, eksik ödenen tutar için 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesindeki
gecikme zammı hesaplanacaktır. Bu durumda Kanun ihlal edilmiş sayılmayacaktır.
(md: 18/5)
6.9.Bir takvim yılında en çok ikitaksitin aksatılması
ve aksayan taksit tutarının son taksiti izleyen ayın sonuna kadar 6183 sayılı
Kanunun 51 inci maddesindeki gecikme zammıyla birlikte ödenmesi halinde Kanun
ihlal edilmiş sayılmayacaktır. (md: 19/1-a)
6.10.Ödeme şartlarının ihlali durumunda Kanun
hükümlerinden yararlanma hakkı kaybedilir. (md: 19/1-a)
6 6.11.Yeniden yapılandırılan alacağın Kanunda
belirtilen şekilde tamamen ödenmemesi halinde, borçlular ödedikleri tutarlar kadar Kanun hükümlerinden yararlanacaklardır.
(md: 19/3)
6 6.12.Ödemenin %10’unu aşmamak şartıyla 5 TL’ye
kadar eksik ödemeler Kanun ihlali sayılmayacaktır. (md: 19/2)
Bu çalışma, İdeal Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti./Gaziantep tarafından hazırlanmış olup; tümü ya da bir kısmı şirketin yazılı izni olmaksızın çoğaltılamaz, dağıtılamaz, özetlenemez ve yayınlanamaz.