22 2024
Sitemize Hoş Geldiniz...
Üye Girişi
15.12.2010
BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN TASARISI
(Gelir (Stopaj) Vergisinde Artırım)
Sayı : 2010/42
İlgili : Yönetim, Muhasebe

 

 

Sayın Yetkililer,

Yeniden yapılandırma hükümleri çerçevesinde gelir (stopaj) vergisinde artırıma ilişkin açıklamalar aşağıda özetlenmiştir.

1- Stopaj Artırımının Konusu

Kanunun 8 inci maddesinde düzenlenen stopaj vergisinde artırım, sadece hizmet erbabının muhtasar beyanname ile beyan edilen ücret ödemelerine yöneliktir.

2- Stopaj Artırımının Sonuçları

Stopaj vergilerinin (ihtirazi kayıtla verilenler dahil) Kanunda belirtilen şartlarda artırılması ve ödenmesi sonucunda, artırım yapılan yıllara ilişkin ücretlerden vergi tevkifatı yapılması konusunda vergi incelemesi ve tarhiyat yapılmayacaktır. (md: 8/1)

3- Stopaj Vergisi Artırımında Müracaat Süresi

Artırımda bulunacak stopaj vergisi mükellefleri Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen ikinci ayın sonuna kadar artırım beyannamelerini vermek zorundadırlar. (md: 8/1)

4- Stopaj Vergisi Artırım Dönemleri

Mükellefler, herhangi bir yıla veya yıllara ait aylık muhtasar dönemlerini değil, o yılın içindeki tüm muhtasar beyannamelerinde yer alan ücretlere ilişkin matrahlarını yıllık olarak artırmak zorundadırlar. (md: 8/1)

Mükellefin artırımda bulunduğu yıl içinde işe başlaması ya da bırakması durumunda artırım, faaliyette bulunulan aylar için yapılacaktır. (md: 8/3)

5- Stopaj Artırım Tutarları

Stopaj artırımında bulunacak mükellefler, (ihtirazi kayıtla verilen dönemler dahil) artırım yapılacak yıl içinde beyan ettikleri ücretlerin yıllık gayrisafi tutarları kadar artırımda bulunmak durumundadırlar. (md: 8/1)

6- Artırım Konusu Stopajlar

Artırılacak ücret vergilerinin 31.07.2010 tarihinden önceki dönemlere ilişkin olması veya 31.07.2010 tarihinden önceki ödeme vadeli olması gerekmektedir. (md: 1)

Stopaj vergilerinin yıllık artırım zorunluluğu nedeniyle Müşavirliğimiz; 2006, 2007, 2008 ve 2009 yıllarına ait ücret tutarlarının artırım konusu yapılabileceği, 2010 YILINDAN İSE 2010 YILININ İLK ALTI AYINDA FAALİYETİNİ TERK EDEN MÜKELLEFLERİN FAYDALANABİLECEĞİ GÖRÜŞÜNDEDİR.

ANCAK TASARININ 8 İNCİ MADDESİNİN 1 İNCİ FIKRASINDA 2010 YILINA İLİŞKİN OLARAK HERHANGİ BİR ARTIRIM ORANI BELİRLENMEMİŞTİR.

MÜŞAVİRLİĞİMİZ BU EKSİKLİĞİN GİDERİLMESİ İÇİN GEREKLİ GİRİŞİMLERDE BULUNMUŞTUR.

7- Artırılan Matrahlara Uygulanacak Oranlar

Artırım yapılan yıllara ait muhtasar beyannamelerdeki yıllık gayrisafi ücret tutarları toplamına 2006 yılı için %5, 2007 yılı için %4, 2008 yılı için %3 ve 2009 yılı için %2 oranında hesaplanacak gelir vergisi ödenecektir. (md: 8/1)

8- Artırılan Dönemlerle İlgili Kesinleşmiş İlave Tarhiyatlar

Artırımda bulunulacak dönemlere ilişkin olarak Kanunun yayım tarihinden önce kesinleşmiş ikmalen, res’en, idarece tarhiyatın bulunması halinde; artırılacak vergi, tarhiyat sonucu bulunan vergilerin toplamı sonucu bulunacaktır. (md: 8/4)

9- Eksik Stopaj Beyanları ve Artırılacak Matrahın Hesaplanması

9.1. En Az Bir Döneme İlişkin Beyanname Verilmiş Olması

Artırımda bulunulan yıl içinde en az bir döneme ilişkin muhtasar beyanname verilmiş olması halinde, beyan edilmiş ücret ödemelerine ait gayrisafi tutar bir yıla iblağ edilecektir. (md: 8/2-a)

9.2. Hiç Beyanname Verilmemiş Olması Durumu

9.2.1. İlgili Dönemde Aylık Prim ve Hizmet Belgeleri Verilmişse

Kanunun yayımlandığı tarihten önce ilgili yılın herhangi bir ayına ilişkin en az bir aylık prim ve hizmet belgesi varsa, bu belgelerde bildirilen ortalama işçi sayısı kadar işçi çalıştırıldığı kabul edilerek, ilgili yılın son vergilendirme döneminde onaltı yaşından büyük işçiler için geçerli olan asgari ücret tutarı esas alınarak, hesaplanan stopaj gelir vergisi matrahı, artırım matrahı olarak belirlenir. (md:8/2-b-1)

9.2.2. İzleyen Dönemde Aylık Prim ve Hizmet Belgeleri Verilmişse

İlgili yılda aylık prim ve hizmet belgeleri hiç verilmemiş olup, Kanunun yayımlandığı tarihten önce verilmiş olmak kaydıyla, izleyen vergilendirme dönemlerinde verilen prim ve hizmet belgeleri varsa, ilk döneme ait aylık prim ve hizmet belgesindeki işçi sayısı kadar işçi çalıştırıldığı kabul edilerek, ilgili yılın son vergilendirme döneminde onaltı yaşından büyük işçiler için geçerli olan asgari ücret tutarı esas alınarak, hesaplanan stopaj gelir vergisi matrahı, artırım matrahı olarak belirlenir. (md:8/2-b-2)

9.2.3. Aylık Prim ve Hizmet Belgelerinin Hiç Verilmemiş Olması

Kanunun yayımlandığı tarihe kadar artırım yapılacak dönemlerde ve izleyen dönemlerde aylık prim ve hizmet belgelerinin hiç verilmemiş olduğu durumlarda en az iki işçi çalıştırıldığı kabul edilerek, ilgili yılın son vergilendirme döneminde onaltı yaşından büyük işçiler için geçerli olan asgari ücret tutarı esas alınarak, hesaplanan stopaj gelir vergisi matrahı, artırım matrahı olarak belirlenir. (md:8/2-b-3)

10- Daha Önce Başlanılmış Vergi İncelemeleri ve Takdir İşlemleri

Vergi artırımında bulunulan dönemle ilgili daha önce başlanılmış vergi incelemeleri ve takdir işlemlerine devam edilecektir.

İnceleme ve takdir işlemleri başlamış ve stopaj vergisi artırımında bulunulmuş dönemlere ilişkin inceleme ve takdir işlemleri Kanunun yayımını izleyen ayın sonuna kadar sonuçlanmazsa inceleme ve takdir işlemlerine son verilecektir.

Bu süre içinde sonuçlandırılan vergi incelemelerinde tarhiyat öncesi uzlaşma hükümleri uygulanmayacak olup, matrah artırımına yönelik talepler inceleme raporu veya takdir komisyonu kararları vergi dairesine intikal etmeden önce gerçekleştirilecektir.

Bu durumda artırılan matrah inceleme veya takdir komisyonunca bulunan farkın ilavesiyle hesaplanmak durumundadır. (md: 9/4)

11- Artırılan Stopaj Vergilerinin Kaydı

Artırılan ücret tutarları ve ödenen gelir vergileri, gelir veya kurumlar vergisi matrahlarının tespitinde gider veya maliyet unsuru olarak dikkate alınmayacaktır. (md: 8/5, 9/1-b)

12- Stopaj Vergisi Artırımında Ücret İstisnaları

Stopaj vergisi artırımından yararlanılarak hesaplanan gelir vergisine herhangi bir istisna ve indirim uygulanmayacaktır. (md: 8/6)

 

13- Stopaj Vergisi Artırımlarında Diğer Hususlar

 

  13.1. Madde Hükümlerinden Yararlanamayacaklar

Defter, kayıt ve belgelerini yok edenler veya defter sayfalarını yok ederek yerine başka yaprak koyanlar veya hiç yaprak koymayanlar veya belgelerini asıl veya suretlerini tamamen veya kısmen sahte olarak düzenleyenler Kanunun stopaj vergisi artırımına ilişkin hükümlerinden yararlanamazlar. (md: 9/6)

  13.2. Artırılan Stopaj Vergisi Tutarlarında Hatalı Hesaplamalar

Stopaj vergisi artırımlarında hatalı matrah tutarlarının hesaplandığının daha sonra tespiti halinde; eksik tahakkuk eden vergiler ilk taksit ödeme süresinin sonunda tahakkuk etmiş sayılacak (tahakkuk ettirilecek) ve Kanunda belirlendiği şekilde tahsil edilecektir. (md: 9/8)

 13.3. Damga Vergisi, Usulsüzlük Cezaları

Stopaj vergisi artırımına ilişkin verilen beyannameler için damga vergisi alınmayacaktır. (md: 9/5)

Vergi artırılan dönemler için, dönemle ilgili daha önce verilen beyannamelerin kanuni süresinde verilmediğinin tespiti halinde usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları alınmayacaktır. (md: 9/7)

13.4. Stopaj Vergisi Artırılan Döneme Ait Defter ve Belgeler

Vergi artırımında bulunulması, defter ve belgelerin muhafaza ve ibrazına ilişkin hükümlerin uygulamasına engel değildir. (md:9/1-ç)

 

13.5. Defaten veya Taksitli Ödeme Hükümleri

Amme alacakları tahsil dairelerine defaten veya Kanunun yayımını izleyen üçüncü aydan başlamak üzere ikişer aylık dönemler halinde azami 18 eşit taksitte ödenmelidir. (md: 18/1-b)

Taksitli ödeme tercihi halinde 6, 9, 12, 18 eşit taksit seçeneklerinden biri tercih edilmelidir. (md: 18/3-b)

Taksitli ödeme tercihi halinde ödenecek tutar aşağıdaki katsayılarla çarpılarak belirlenir ve taksit sayısına bölünür. (md: 18/3-c)

- 6 taksit için 1,05

- 9 taksit için 1,07

- 12 taksit için 1,10

- 18 taksit için 1,15

Hesaplanan tutarın ilk taksit ödeme süresi içinde defaten ödenmesi halinde, bu tutara Kanunun yayımlandığı tarihten ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz uygulanmaz. (md: 18/3-a)

13.6. Mahsuben Ödeme

Maliye Bakanlığından mükelleflerce alınacak vergi iadelerinin, bu Kanun gereğince Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerine ödenmesi gereken amme alacaklarının taksit ödemelerine mahsubu mümkündür. (md: 18/5)

 13.7. Ödemelerde Aksamalar ve Kanunun İhlali

Bir takvim yılında en çok iki taksitin aksatılması ve aksayan taksit tutarının son taksiti izleyen ayın sonuna kadar 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesindeki gecikme zammıyla birlikte ödenmesi halinde Kanun ihlal edilmiş sayılmayacaktır. (md: 19/1)

Ödeme şartlarının ihlali durumunda Kanun hükümlerinden yararlanma hakkı kaybedilir. (md: 19/1)

Yeniden yapılandırılan stopaj vergisi alacağının Kanunda belirtilen şekilde tamamen ödenmemesi halinde, borçlular ödedikleri tutarlar kadar Kanun hükümlerinden yararlanacaklardır. (md: 19/3)

Artırılan stopaj vergisine ilişkin vergilerin Kanunda belirtilen şekilde ödenmemesi halinde, 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine göre belirlenen oranın bir kat fazlası oranında uygulanacak gecikme zammıyla birlikte takip ve tahsiline devam edilecektir. (md: 9/1-a)

Ödemenin %10’unu aşmamak şartıyla 5 TL’ye kadar eksik ödemeler Kanun ihlali sayılmayacaktır. (md: 19/2)

Uygun görülmesi halinde, Maliye Bakanlığına kredi kartıyla ödeme yapılabilecektir. (md: 18/4)

Saygılarımızla



Gaziantep, 15.12.2010

Yazdırılabilir format için tıklayınız.
İDEAL YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK
LİMİTED ŞİRKETİ

Bu çalışma, İdeal Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti./Gaziantep tarafından hazırlanmış olup; tümü ya da bir kısmı şirketin yazılı izni olmaksızın çoğaltılamaz, dağıtılamaz, özetlenemez ve yayınlanamaz.

Önceki Sayfa
Mevzuattaki GelişmelerPratik BilgilerDuyurularMali TakvimFaydalı LinklerSoru CevapDöviz Kurları Arşiviİdealist
Copyright © 2003 İdeal Yeminli Mali Müşavirlik Ltd.Şti. Yasal uyarı için tıklayınız.
Web Tasarım Ardemsoft