Yeniden
yapılandırma hükümleri çerçevesinde gelir (stopaj) vergisinde artırıma ilişkin
açıklamalar aşağıda özetlenmiştir.
1-Stopaj
Artırımının Konusu
Kanunun
8 inci maddesinde düzenlenen stopaj vergisinde artırım, sadece hizmet erbabının
muhtasar beyanname ile beyan edilen ücret
ödemelerine yöneliktir.
2-Stopaj
Artırımının Sonuçları
Stopaj vergilerinin (ihtirazi kayıtla verilenler
dahil) Kanunda belirtilen şartlarda artırılması ve ödenmesi sonucunda, artırım
yapılan yıllara ilişkin ücretlerden vergi tevkifatı yapılması konusunda vergi
incelemesi ve tarhiyat yapılmayacaktır. (md: 8/1)
3-Stopaj
Vergisi Artırımında Müracaat Süresi
Artırımda bulunacak stopaj vergisi mükellefleri Kanunun
yayımlandığı tarihi izleyen ikinci ayın sonuna kadar artırım beyannamelerini
vermek zorundadırlar. (md: 8/1)
4-Stopaj
Vergisi Artırım Dönemleri
Mükellefler, herhangi bir yıla veya yıllara ait
aylık muhtasar dönemlerini değil, o yılın içindeki tüm muhtasar
beyannamelerinde yer alan ücretlere ilişkin matrahlarını yıllık olarak artırmak zorundadırlar. (md: 8/1)
Mükellefin artırımda bulunduğu yıl içinde işe
başlaması ya da bırakması durumunda artırım, faaliyette bulunulan aylar için
yapılacaktır. (md: 8/3)
5-Stopaj Artırım
Tutarları
Stopaj artırımında bulunacak mükellefler, (ihtirazi
kayıtla verilen dönemler dahil) artırım yapılacak yıl içinde beyan ettikleri
ücretlerin yıllık gayrisafi tutarları
kadar artırımda bulunmak durumundadırlar. (md: 8/1)
6-Artırım
Konusu Stopajlar
Artırılacak ücret vergilerinin 31.07.2010 tarihinden
önceki dönemlere ilişkin olması veya 31.07.2010 tarihinden önceki ödeme vadeli
olması gerekmektedir. (md: 1)
Stopaj vergilerinin yıllık artırım zorunluluğu
nedeniyle Müşavirliğimiz; 2006, 2007, 2008 ve 2009 yıllarına ait ücret
tutarlarının artırım konusu yapılabileceği, 2010 YILINDAN İSE 2010 YILININ
İLK ALTI AYINDA FAALİYETİNİ TERK EDEN MÜKELLEFLERİN FAYDALANABİLECEĞİ GÖRÜŞÜNDEDİR.
ANCAK TASARININ 8 İNCİ MADDESİNİN 1 İNCİ FIKRASINDA
2010 YILINA İLİŞKİN OLARAK HERHANGİ BİR ARTIRIM ORANI BELİRLENMEMİŞTİR.
MÜŞAVİRLİĞİMİZ BU EKSİKLİĞİN
GİDERİLMESİ İÇİN GEREKLİ GİRİŞİMLERDE BULUNMUŞTUR.
7-Artırılan
Matrahlara Uygulanacak Oranlar
Artırım yapılan yıllara ait muhtasar
beyannamelerdeki yıllık gayrisafi ücret tutarları toplamına 2006 yılı için %5,
2007 yılı için %4, 2008 yılı için %3 ve 2009 yılı için %2 oranında
hesaplanacak gelir vergisi ödenecektir.
(md: 8/1)
Artırımda bulunulacak dönemlere ilişkin olarak
Kanunun yayım tarihinden önce kesinleşmiş ikmalen, res’en, idarece tarhiyatın
bulunması halinde; artırılacak vergi, tarhiyat sonucu bulunan vergilerin
toplamı sonucu bulunacaktır. (md: 8/4)
9-Eksik Stopaj
Beyanları ve Artırılacak Matrahın Hesaplanması
9.1.
En Az Bir Döneme İlişkin Beyanname Verilmiş Olması
Artırımda bulunulan yıl içinde en az bir döneme
ilişkin muhtasar beyanname verilmiş olması halinde, beyan edilmiş ücret
ödemelerine ait gayrisafi tutar bir yıla iblağ edilecektir. (md: 8/2-a)
9.2.
Hiç Beyanname Verilmemiş Olması Durumu
9.2.1. İlgili
Dönemde Aylık Prim ve Hizmet Belgeleri Verilmişse
Kanunun yayımlandığı tarihten önce ilgili yılın
herhangi bir ayına ilişkin en az bir aylık prim ve hizmet belgesi varsa, bu
belgelerde bildirilen ortalama işçi sayısı kadar işçi çalıştırıldığı kabul
edilerek, ilgili yılın son vergilendirme döneminde onaltı yaşından büyük
işçiler için geçerli olan asgari ücret tutarı esas alınarak, hesaplanan stopaj
gelir vergisi matrahı, artırım matrahı olarak belirlenir. (md:8/2-b-1)
9.2.2. İzleyen
Dönemde Aylık Prim ve Hizmet Belgeleri Verilmişse
İlgili yılda aylık prim ve hizmet belgeleri hiç
verilmemiş olup, Kanunun yayımlandığı tarihten önce verilmiş olmak kaydıyla,
izleyen vergilendirme dönemlerinde verilen prim ve hizmet belgeleri varsa, ilk
döneme ait aylık prim ve hizmet belgesindeki işçi sayısı kadar işçi
çalıştırıldığı kabul edilerek, ilgili yılın son vergilendirme döneminde onaltı
yaşından büyük işçiler için geçerli olan asgari ücret tutarı esas alınarak,
hesaplanan stopaj gelir vergisi matrahı, artırım matrahı olarak belirlenir. (md:8/2-b-2)
9.2.3. Aylık Prim
ve Hizmet Belgelerinin Hiç Verilmemiş Olması
Kanunun yayımlandığı tarihe kadar artırım yapılacak dönemlerde
ve izleyen dönemlerde aylık prim ve hizmet belgelerinin hiç verilmemiş olduğu
durumlarda en az iki işçi çalıştırıldığı kabul edilerek, ilgili yılın son vergilendirme
döneminde onaltı yaşından büyük işçiler için geçerli olan asgari ücret tutarı
esas alınarak, hesaplanan stopaj gelir vergisi matrahı, artırım matrahı olarak
belirlenir. (md:8/2-b-3)
10-Daha Önce
Başlanılmış Vergi İncelemeleri ve Takdir İşlemleri
Vergi artırımında bulunulan dönemle ilgili
daha önce başlanılmış vergi incelemeleri ve takdir işlemlerine devam
edilecektir.
İnceleme ve takdir işlemleri başlamış ve
stopaj vergisi artırımında bulunulmuş dönemlere ilişkin inceleme ve takdir
işlemleri Kanunun yayımını izleyen ayın sonuna kadar sonuçlanmazsa inceleme ve
takdir işlemlerine son verilecektir.
Bu süre içinde sonuçlandırılan vergi
incelemelerinde tarhiyat öncesi uzlaşma hükümleri uygulanmayacak olup, matrah
artırımına yönelik talepler inceleme raporu veya takdir komisyonu kararları
vergi dairesine intikal etmeden önce gerçekleştirilecektir.
Bu durumda artırılan matrah inceleme veya
takdir komisyonunca bulunan farkın ilavesiyle hesaplanmak durumundadır. (md:
9/4)
11-Artırılan
Stopaj Vergilerinin Kaydı
Artırılan ücret tutarları ve ödenen gelir
vergileri, gelir veya kurumlar vergisi matrahlarının tespitinde gider veya
maliyet unsuru olarak dikkate alınmayacaktır. (md: 8/5, 9/1-b)
12-Stopaj
Vergisi Artırımında Ücret İstisnaları
Stopaj vergisi artırımından yararlanılarak
hesaplanan gelir vergisine herhangi bir istisna ve indirim uygulanmayacaktır.
(md: 8/6)
13-Stopaj
Vergisi Artırımlarında Diğer Hususlar
13.1. Madde Hükümlerinden Yararlanamayacaklar
Defter, kayıt ve belgelerini yok edenler
veya defter sayfalarını yok ederek yerine başka yaprak koyanlar veya hiç yaprak
koymayanlar veya belgelerini asıl veya suretlerini tamamen veya kısmen sahte
olarak düzenleyenler Kanunun stopaj vergisi artırımına ilişkin hükümlerinden
yararlanamazlar. (md: 9/6)
Stopaj vergisi artırımlarında hatalı
matrah tutarlarının hesaplandığının daha sonra tespiti halinde; eksik tahakkuk
eden vergiler ilk taksit ödeme süresinin sonunda tahakkuk etmiş sayılacak
(tahakkuk ettirilecek) ve Kanunda belirlendiği şekilde tahsil edilecektir. (md:
9/8)
13.3. Damga Vergisi, Usulsüzlük Cezaları
Stopaj vergisi artırımına ilişkin verilen
beyannameler için damga vergisi alınmayacaktır. (md: 9/5)
Vergi artırılan dönemler için, dönemle
ilgili daha önce verilen beyannamelerin kanuni süresinde verilmediğinin tespiti
halinde usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları alınmayacaktır. (md: 9/7)
13.4. Stopaj Vergisi Artırılan Döneme Ait Defter ve Belgeler
Vergi artırımında bulunulması, defter ve
belgelerin muhafaza ve ibrazına ilişkin hükümlerin uygulamasına engel değildir.
(md:9/1-ç)
13.5.Defaten
veya Taksitli Ödeme Hükümleri
Amme alacakları tahsil dairelerine defaten
veya Kanunun yayımını izleyen üçüncü aydan başlamak üzere ikişeraylık dönemler halinde
azami 18 eşit taksitte ödenmelidir. (md: 18/1-b)
Taksitli ödeme tercihi halinde 6, 9, 12, 18 eşit taksit seçeneklerinden
biri tercih edilmelidir. (md: 18/3-b)
Taksitli ödeme tercihi halinde ödenecek
tutar aşağıdaki katsayılarla çarpılarak belirlenir ve taksit sayısına bölünür.
(md: 18/3-c)
-6 taksit için1,05
-9 taksit için1,07
-12 taksit için 1,10
-18 taksit için 1,15
Hesaplanan tutarın ilk taksit ödeme süresi
içinde defaten ödenmesi halinde, bu tutara Kanunun yayımlandığı tarihten ödeme
tarihine kadar geçen süre için faiz uygulanmaz. (md: 18/3-a)
13.6.Mahsuben
Ödeme
Maliye Bakanlığından mükelleflerce alınacak
vergi iadelerinin, bu Kanun gereğince Maliye Bakanlığına bağlı tahsil
dairelerine ödenmesi gereken amme alacaklarının taksit ödemelerine mahsubu
mümkündür. (md: 18/5)
13.7.Ödemelerde
Aksamalar ve Kanunun İhlali
Bir takvim yılında en çok iki taksitin aksatılması ve aksayan taksit tutarının son
taksiti izleyen ayın sonuna kadar 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesindeki
gecikme zammıyla birlikte ödenmesi halinde Kanun ihlal edilmiş sayılmayacaktır.
(md: 19/1)
Ödeme şartlarının ihlali durumunda Kanun
hükümlerinden yararlanma hakkı kaybedilir. (md: 19/1)
Yeniden yapılandırılan stopaj vergisi
alacağının Kanunda belirtilen şekilde tamamen ödenmemesi halinde, borçlular
ödedikleri tutarlar kadar Kanun hükümlerinden yararlanacaklardır. (md: 19/3)
Artırılan stopaj vergisine ilişkin
vergilerin Kanunda belirtilen şekilde ödenmemesi halinde, 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine göre belirlenen oranın bir kat fazlası oranında uygulanacak
gecikme zammıyla birlikte takip ve tahsiline devam edilecektir. (md: 9/1-a)
Ödemenin %10’unu aşmamak şartıyla 5 TL’ye
kadar eksik ödemeler Kanun ihlali sayılmayacaktır. (md: 19/2)
Bu çalışma, İdeal Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti./Gaziantep tarafından hazırlanmış olup; tümü ya da bir kısmı şirketin yazılı izni olmaksızın çoğaltılamaz, dağıtılamaz, özetlenemez ve yayınlanamaz.