BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN TASARISI
(Katma Değer Vergisinde Artırım)
Sayı
:
2010/41
İlgili
:
Yönetim, Muhasebe
Sayın Yetkililer,
Yeniden
yapılandırma hükümleri çerçevesinde katma değer vergisinde artırıma ilişkin
açıklamalar aşağıda özetlenmiştir.
1-Katma Değer
Vergisi Artırımının Sonuçları
Katma değer vergilerinin Kanunda belirtilen
şartlarda artırılması ve ödenmesi sonucunda, artırım yapılan yıllara ilişkin
katma değer vergisi incelemesi ve tarhiyatı yapılmayacaktır. (md: 7/1)
2-Katma Değer
Vergisi Artırımında Müracaat Süresi
Artırımda bulunacak katma değer vergisi mükellefleri
Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen ikinci ayın sonuna kadar artırım
beyannamelerini vermek zorundadırlar. (md: 7/1)
3-Artırım
Konusu Katma Değer Vergileri
Katma değer vergisi artırımında vergi matrahının
artırımı değil, hesaplanan verginin artırımı söz konusudur. (md: 7/1)
4-HesaplananKatma Değer
Vergilerinde Yıllık Toplamlar
Katma değer vergisi artırımında bulunacak mükellefler,
(ihtirazi kayıtla verilen dönemler dahil) artırım yapılacak yıl içinde
hesaplanan katma değer vergilerinin yıllık
toplamınıartırmak durumundadırlar. (md: 7/1, 7/4)
Bir başka deyişle mükellefler, herhangi bir yıla veya
yıllara ait aylık/üç aylık dönemlerini değil, o yılın içindeki tüm katma değer
vergisi beyannamelerinde yer alan hesaplanan katma değer vergilerini yıllık
olarak artırmak zorundadırlar. (md: 7/1, 7/4)
Mükellefin artırımda bulunduğu yıl içinde işe
başlaması ya da bırakması durumunda artırım, faaliyette bulunulan aylar için
yapılacaktır. (md: 7/4)
5-Katma
Değer Vergisi Artırımında Dönemler
Artırılacak katma değer vergilerinin 31.07.2010
tarihinden önceki dönemlere ilişkin olması veya 31.07.2010 tarihinden önceki
ödeme vadeli olması gerekmektedir. (md: 1)
Katma değer vergilerinin yıllık artırım zorunluluğu
nedeniyle Müşavirliğimiz; 2006, 2007, 2008 ve 2009 yıllarına ait katma değer
vergilerinin artırım konusu yapılabileceği, 2010 YLINDAN İSE 2010 YILININ
İLK ALTI AYINDA FAALİYETİNİ TERK EDEN MÜKELLEFLERİN FAYDALANABİLECEĞİ GÖRÜŞÜNDEDİR.
ANCAK TASARININ 7 NCİ MADDESİNİN
1 NCİ FIKRASINDA 2010 YILINA İLİŞKİN OLARAK HERHANGİ BİR ARTIRIM / ÖDEME
ORANI BELİRTİLMEMİŞTİR.
MÜŞAVİRLİĞİMİZ BU EKSİKLİĞİN
GİDERİLMESİ İÇİN GEREKLİ GİRİŞİMLERDE BULUNMUŞTUR.
6-Artırılan
Dönemlerde İhraç Kayıtlı Satışlar
Katma değer vergisi artırımında bulunulan dönemlerde
3065 sayılı Kanun’un 11/1-c ve geçici 17 inci maddesi hükümleri gereğince tecil
uygulamasının bulunması halinde, tecil edilen vergiler hesaplanan vergiden
düşülecektir. (md: 7/1)
Artırımda bulunulacak dönemlere ilişkin olarak
Kanunun yayım tarihinden önce kesinleşmiş ikmalen, res’en, idarece tarhiyatın
bulunması halinde; artırılacak vergi, tarhiyat sonucu bulunan vergilerin
toplamı sonucu bulunacaktır. (md: 7/5)
8-Katma Değer
Vergisinde Artırım Oranları
Artırım yapılacak yıllık katma değer vergileri; 2006
yılı için %3, 2007 yılı için %2,5, 2008 yılı için %2 ve 2009 yılı için %1,5 oranında
artırılacak ve artırılan tutarlar ödenecektir.(md: 7/1)
9.1.
Aylık Beyana Tabi Mükelleflerde En Az Üç Beyannamenin Verilmiş Olması
Verilen beyannamelerdeki hesaplanan katma değer
vergisinin ortalamasının bir yıla iblağ edilerek, yıllık hesaplanan katma değer
vergisi bulunacaktır. (md: 7/2-a)
9.2.
Aylık Beyana Tabi Mükelleflerde En Fazla İki Dönem Beyanname Verilmiş veya Beyanname Verilmemiş ya da
Hesaplanan KDV’nin Bulunmaması Hali
Artırımda bulunulacak yıl
içinde en fazla bir veya iki ay için beyanname verilmiş veya işlemlerin
tamamının istisnalar kapsamındaki teslimlerden oluşması nedeniyle hesaplanan
katma değer vergisinin bulunmaması durumunda mükellefler; artırımda
bulunacakları dönemle ilgili gelir veya
kurumlar vergisi matrah artırımında da bulunmak zorundadırlar.
Artırılan matrah üzerinden
%18 oranında hesaplanan katma değer vergisi tutarı, katma değer vergisi artırım
tutarı olarak dikkate alınacaktır. (md: 7/2-b, c)
9.3.
Üç Aylık Beyana Tabi Mükelleflerde Eksik Beyan
Üç aylık beyana tabi mükelleflerin artırım yılı içinde
en az bir döneme ait beyanname vermesi halinde, bu beyannamede hesaplanan
vergilerin yıla iblağ edilmesiyle bulunacak vergi tutarı, artırıma tabi hesaplanan
vergi olarak dikkate alınacaktır.
Hiç beyanname verilmemiş olması halinde ise katma
değer vergisi artırımından yararlanmak için ilgili dönem gelir ve kurumlar
vergisi matrah artırımında da bulunulmak zorunluluğu vardır.
Artırılan gelir veya
kurumlar vergisi matrahı üzerinden hesaplanacak %18 oranlı katma değer vergisi
tutarı, katma değer vergisi artırım tutarı olarak dikkate alınacaktır. (md: 7/3)
10-Daha Önce Başlanılmış Vergi İncelemeleri
ve Takdir İşlemleri
Vergi artırımında bulunulan dönemle ilgili
daha önce başlanılmış vergi incelemeleri ve takdir işlemlerine devam
edilecektir.
İnceleme ve takdir işlemleri başlamış ve
katma değer vergisi artırımında bulunulmuş dönemlere ilişkin inceleme ve takdir
işlemleri Kanunun yayımını izleyen ayın sonuna kadar sonuçlanmazsa inceleme ve
takdir işlemlerine son verilecektir.
Bu süre içinde sonuçlandırılan vergi
incelemelerinde tarhiyat öncesi uzlaşma hükümleri uygulanmayacak olup, matrah
artırımına yönelik talepler inceleme raporu veya takdir komisyonu kararları
vergi dairesine intikal etmeden önce gerçekleştirilecektir.
Bu durumda artırılan vergi inceleme veya
takdir komisyonunca bulunan farkın ilavesiyle hesaplanmak durumundadır. (md:
9/4)
11-Artırım
Yapılan Dönemler İçin Yapılacak Vergi İncelemeleri
İnceleme yapılan döneme
devreden katma değer vergisinin bulunması halinde, daha önceki dönemler için
artırımda bulunulmuş ise devreden katma
değer vergisi tutarının doğruluğunun tespiti amacıyla artırım yapılan yıla
ait kdv incelemesi yapılabilecek, ancak artırım yapılan yıla ilişkin herhangi
bir tarhiyat yapılamayacaktır. (md: 7/6)
Aynı şekilde artırım yapılan
dönemler için yapılacak terkin ve iade işlemleri nedeniyle artırım yapılan yıla
ait katma değer vergisi inceleme işlemleri gerçekleştirilecek, ancak artırım
yapılan yıla ilişkin herhangi bir tarhiyat yapılamayacaktır. (md: 7/6)
12-Artırılan
Katma Değer Vergilerinin Kaydı
Artırılan katma değer
vergileri indirim konusu yapılmayacak, gelir veya kurumlar vergisi
matrahlarının tespitinde gider veya maliyet unsuru olarak nazara
alınmayacaktır. (md: 7/7, 9/1-b)
13-Katma Değer Vergisi Artırımlarında Diğer
Hususlar
13.1. Madde Hükümlerinden Yararlanamayacaklar
Defter, kayıt ve belgelerini yok edenler
veya defter sayfalarını yok ederek yerine başka yaprak koyanlar veya hiç yaprak
koymayanlar veya belgelerini asıl veya suretlerini tamamen veya kısmen sahte
olarak düzenleyenler Kanunun katma değer vergisi artırımına ilişkin
hükümlerinden yararlanamazlar. (md: 9/6)
13.2. Artırılan Katma Değer Vergisi Tutarlarında Hatalı
Hesaplamalar
Katma değer vergisi artırımlarında hatalı
matrah tutarlarının hesaplandığının daha sonra tespiti halinde; eksik tahakkuk
eden vergiler ilk taksit ödeme süresinin sonunda tahakkuk etmiş sayılacak
(tahakkuk ettirilecek) ve Kanunda belirlendiği şekilde tahsil edilecektir. (md:
9/8)
13.3. Damga Vergisi, Usulsüzlük Cezaları
Katma değer vergisi artırımına ilişkin
verilen beyannameler için damga vergisi alınmayacaktır. (md: 9/5)
Vergi artırılan dönemler için, dönemle
ilgili daha önce verilen beyannamelerin kanuni süresinde verilmediğinin tespiti
halinde usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları alınmayacaktır. (md: 9/7)
13.4. Katma Değer Vergisi Artırılan Döneme Ait Defter ve Belgeler
Vergi artırımında bulunulması, defter ve
belgelerin muhafaza ve ibrazına ilişkin hükümlerin uygulamasına engel değildir.
(md:9/1-ç)
13.5.Defaten
veya Taksitli Ödeme Hükümleri
Amme alacakları tahsil dairelerine defaten
veya Kanunun yayımını izleyen üçüncü aydan başlamak üzere ikişer aylık dönemler halinde azami 18 eşit taksitte ödenmelidir.
(md: 18/1-b)
Taksitli ödeme tercihi halinde 6, 9, 12, 18 eşit taksit seçeneklerinden
biri tercih edilmelidir. (md: 18/3-b)
Taksitli ödeme tercihi halinde ödenecek
tutar aşağıdaki katsayılarla çarpılarak belirlenir ve taksit sayısına bölünür.
(md: 18/3-c)
-6 taksit için1,05
-9 taksit için1,07
-12 taksit için 1,10
-18 taksit için 1,15
Hesaplanan tutarın ilk taksit ödeme süresi
içinde defaten ödenmesi halinde, bu tutara Kanunun yayımlandığı tarihten ödeme
tarihine kadar geçen süre için faiz uygulanmaz. (md: 18/3-a)
13.6.Mahsuben
Ödeme
Maliye Bakanlığından mükelleflerce
alınacak vergi iadelerinin, bu Kanun gereğince Maliye Bakanlığına bağlı tahsil
dairelerine ödenmesi gereken amme alacaklarının taksit ödemelerine mahsubu
mümkündür. (md: 18/5)
13.7.Ödemelerde
Aksamalar ve Kanunun İhlali
Bir takvim yılında en çok iki taksitin aksatılması ve aksayan taksit tutarının son
taksiti izleyen ayın sonuna kadar 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesindeki
gecikme zammıyla birlikte ödenmesi halinde Kanun ihlal edilmiş sayılmayacaktır.
(md: 19/1)
Ödeme şartlarının ihlali durumunda Kanun hükümlerinden
yararlanma hakkı kaybedilir. (md:
19/1)
Yeniden yapılandırılan katma değer vergisi
alacağının Kanunda belirtilen şekilde tamamen ödenmemesi halinde, borçlular
ödedikleri tutarlar kadar Kanun hükümlerinden yararlanacaklardır. (md: 19/3)
Artırılan katma değer vergisine ilişkin
vergilerin Kanunda belirtilen şekilde ödenmemesi halinde, 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine göre belirlenen oranın bir kat fazlası oranında uygulanacak
gecikme zammıyla birlikte takip ve tahsiline devam edilecektir. (md: 9/1-a)
Ödemenin %10’unu aşmamak şartıyla 5 TL’ye
kadar eksik ödemeler Kanun ihlali sayılmayacaktır. (md: 19/2)
Bu çalışma, İdeal Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti./Gaziantep tarafından hazırlanmış olup; tümü ya da bir kısmı şirketin yazılı izni olmaksızın çoğaltılamaz, dağıtılamaz, özetlenemez ve yayınlanamaz.