5838 SAYILI KANUNLA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
“İndirimli Vergi Uygulaması”
Sayı
:
2009/26
İlgili
:
Yönetim, Muhasebe
Sayın
Yetkililer
5838 sayılı Kanun'un 9 uncu maddesi ile Kurumlar
Vergisi Kanunu'na 32/A maddesi eklenerek "indirimli vergi uygulaması
getirilmiştir.
28.02.2009 tarihinden itibaren yürürlüğe giren
indirimli vergi müessesesinin esasları aşağıda özetlenmiştir.
1- İndirimli
Vergiden Yararlanacak Mükellefler
İndirimli vergi, gelir ( ticari kazanç
sahipleri) ve kurumlar vergisi mükellefleri hakkında uygulanacaktır.
Ancak finans ve sigortacılık sektörlerinde
faaliyet gösteren kurumlar ve iş ortaklıkları indirimli vergi uygulamasından
yararlanamayacaklardır.
2- İndirimli Vergi Uygulaması
2.1- İndirimli
Verginin Konusu
İndirimli verginin konusu;
·Bakanlar Kurulunca indirimli vergi uygulaması
kapsamına alınmış
·teşvik belgesine bağlanmış
·yatırım harcamalarından
elde edilen kazançlardır.
2.1.1-İndirimli Vergi Uygulamasında Teşvik Belgesi
Yatırım harcamaları Hazine
Müsteşarlığı tarafından verilecek teşvik belgesine bağlanması koşuluyla
indirimli vergi uygulamasının konusuna girmektedir.
2.1.2-
İndirimli Vergi Uygulanacak Kazançlar
İndirimli vergi, teşvik
belgesine bağlanan yatırımlardan elde edilen kazançlara uygulanacaktır. Bu
çerçevede yeni yapılan yatırım dışındaki faaliyetlerden veya iktisadi
kıymetlerden elde edilen kazançlara indirimli oran değil, mevcut vergi oranı
uygulanacaktır.
Dolayısı ile tevsi
yatırımlarda (mevcut işletmeye ilave yatırımlarda), bu yatırımlardan elde
edilen kazanç işletme bütünlüğü çerçevesinde ayrı hesaplarda izlenecek ve
indirimli orana tabi tutulacaktır.
Elde edilen kazanç, ayrı bir
şekilde tespit edilemiyorsa, indirimli oran uygulanacak kazanç; yapılan tevsi
yatırım tutarının, dönem sonunda aktife kayıtlı toplam sabit kıymet tutarına
(devam eden yatırımlara ait tutarlar dahil) oranlanması suretiyle
belirlenecektir.
Bu hesaplama sırasında,
işletme aktifinde yer alan sabit kıymetler, yeniden değerlenmiş tutarları ile
dikkate alınacaktır.
2.1.3- İndirimli
Vergi Uygulamasında Kapsam Dışı Yatırım Harcamaları
Taahhüt işleri, 4283 sayılı Yap-İşlet
Modeli ile Elektrik Enerjisi Üretim Tesislerinin Kurulması ve İşletilmesi ile
Enerji Satışının DüzenlenmesiHakkında Kanun ve 3996 sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin
Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanun kapsamında
yapılan yatırımlar ile rödovans sözleşmelerine (maden işletme izninin ruhsat
sahibi tarafından devrine ilişkin sözleşme) bağlı olarak yapılan yatırım
harcamaları indirimli vergi uygulaması kapsamına alınmamıştır.
2.2- İndirimli
Vergi Uygulanacak Kazancın Hesaplanması ve İndirimli Vergi Oranı
Yatırımların teşvikini
amaçlayan “vergi indirimi” müessesesi, aşağıdaki yapısı ile daha önce uygulanan
yatırım indirimi uygulamasından farklılıklar göstermektedir.
·Uygulama, vergi oranında indirimle gerçekleşmektedir.
·Vergi oranında indirim, “yatırıma katkı tutarına” ulaşana kadar devam
edecektir.
2.2.1-
Yatırıma Katkı Tutarı ve Oranı
Yatırıma katkı tutarı,
tahsilinden vazgeçilen vergi tutarıdır. Bir başka deyişle yatırımın Devletçe
karşılanacak tutarıdır.
Yatırıma katkı oranı,
tahsilinden vazgeçilen verginin (yatırıma katkı tutarının) toplam yatırım
harcamasına bölünmesi sonucu bulunacak orandır.
Yatırıma katkı oranı yatırım
tutarı 50 milyon TL'nin altındaki yatırım harcamasında % 25'i, üzerindeki
yatırım harcamasında % 45'i geçemeyecektir.
2.2.2- Vergi
Oranlarında İndirim
Yatırımların teşviki,
vergilerin (gelir ve kurumlar vergilerinin) indirimli oranlar üzerinden hesaplanmasıyla
gerçekleşecektir.
İndirimli oranlar
uygulanarak gerçekleştirilen teşvikler, vazgeçilen vergilerin yatırıma katkı
tutarına ulaşıncaya kadar devam edecektir.
Vergi oranlarındaki indirim
miktarları, vergi oranının % 90'ını geçemeyecektir.
3- İndirimli Vergi Uygulamasında İl Grupları,
Sektör, Yatırım Belirlemeleri
İndirimli vergi
uygulamasında, daha önce uygulanan yatırım indirimi müessesesinden farklı
olarak, teşvik kapsamına alınacak
·sektörler
·yatırım büyüklükleri
·istihdam büyüklükleri
iller/il grupları itibariyle
ayrı ayrı belirlenecektir.
Aynı şekilde indirimli vergi
uygulamasında yatırıma katkı tutarları ve oranları da iller/il grupları
itibariyle farklı tutar ve oranlarda tespit edilecektir.
3.1- İndirimli
Vergi Uygulamasında Bakanlar Kurulunun Yetkileri
İndirimli vergi
uygulamasında;
·uygulama kapsamına alınacak iller/il gruplarını
·iller veya il gruplarında teşvik edilecek sektörleri
·iller veya il grupları ve sektörlerdeki yatırım ve istihdam
büyüklüklerini
·iller veya il grupları ve sektörlerdeki yatırıma katkı oranlarını
·yatırım harcamaları içindeki arsa, bina kullanılmış makine, yedek
parça, yazılım, patent lisans ve know-how bedeli gibi harcamaların oranlarını
ayrı ayrı veya topluca sınırlandırmaya
Bakanlar
Kurulu yetkili kılınmıştır.
3.2- Aynı
Mükellef Tarafından Farklı İllerde Yapılan Yatırım Harcamaları
Yatırıma katkı oranı ve
indirimli vergi oranı Bakanlar Kurulu tarafından farklı oranlar olarak
belirlenmiş farklı illerde yatırım yapan aynı mükellef için uygulanacak teşvik,
toplam yatırımın her bir ile isabet eden oranına göre belirlenecektir.
4- İndirimli
Vergi Uygulamasının Başlangıç ve Süresi
İndirimli vergi uygulamasına
yatırımın kısmen veya tamamen işletilmesine başlanılan hesap döneminden (başka
bir deyişle yatırımın kısmen veya tamamen faaliyete geçtiği geçici vergi
döneminden) itibaren başlanacaktır.
İndirimli vergi uygulaması elde
edilen kazançların tahsilinden vazgeçilen vergilerin yatırıma katkı tutarına
ulaşılıncaya kadar devam edecektir.
5- Teşvik
Belgesinin Devri
5.1- Yatırım
Harcamasına Başlamadan Devir
Yatırımın faaliyete
geçmesinden önce devri halinde, devralan kurum, aynı koşulları yerine getirmek
kaydıyla indirimli vergi oranından yararlanır.
5.2- Yatırım
Harcamasına Başladıktan Sonra Devir
Yatırımın kısmen veya tamamen faaliyete geçmesinden
sonra devri halinde indirimli vergi oranından devir tarihine kadar devreden,
devir tarihinden sonra ise devralan, aynı koşulları yerine getirmek kaydıyla
yatırıma katkı tutarının kalan kısmı için yararlanır.
6- İndirimli
Vergi Uygulamasının Şartlarının Sağlanmadığının Tespiti
Hesap dönemi itibarıyla Kanunda belirtilen şartların
sağlanamadığının tespit edilmesi halinde, söz konusu vergilendirme döneminde
indirimli vergi oranı uygulanması nedeniyle zamanında tahakkuk ettirilmemiş
vergiler, vergi ziyaı cezası uygulanmaksızın gecikme
faiziyle birlikte tahsil olunur.
ÖRNEK
Müşavirliğimiz aşağıdaki
basit örneğin, indirimli vergi uygulamasının daha iyi anlaşılmasına yardımcı
olacağını düşünmektedir.
01.04.2009 tarihinde kurulan
ve Gaziantep'te mukim X Anonim Şirketi, makarna sektöründe faaliyette bulunmak
üzere yatırım kararı almıştır. Şirketin daha önce herhangi ticari veya sınai
faaliyeti bulunmamakta olup, Hazine Müsteşarlığından 10 milyon TL tutarlı
teşvik belgesi almıştır.
Bakanlar Kurulu,
Gaziantep'in de dahil olduğu il grubunda makarna sektörü için 10 milyon TL
tutarlı ve 70 kişilik istihdam yaratan yatırımlar için;
·yatırıma katkı oranını % 20
·vergi indirim oranını % 50
olarak belirlemiştir.
Şirket 10 milyon TL tutarlı
harcamasının tamamını 2009 yılı içinde gerçekleştirmiş olup, 2009 ve devamı
yılların her birinde 5 milyon TL kazanç elde etmiştir.
Bu durumda;
Yatırıma katkı tutarı
(10.000 x 0,20=) 2 milyon TL
uygulanacak indirimli vergi
oranı (% 20 x 0,50=) % 10
Görüldüğü gibi Devlet, 10
milyon TL'lik teşvik belgesine bağlanmış yatırımın 2 milyon TL'lik kısmını,
kurumlar vergisinde 0,50 oranında indirim uygulaması ile karşılamıştır.
İndirimli vergi uygulamasına ilişkin Müşavirliğimizce hazırlanan
yukarıdaki örnek, Maliye Bakanlığı düzenlemelerinden önce hazırlanmış olup,
konuyla ilgili Tebliğ çalışmaları beklenmektedir.
Bu çalışma, İdeal Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti./Gaziantep tarafından hazırlanmış olup; tümü ya da bir kısmı şirketin yazılı izni olmaksızın çoğaltılamaz, dağıtılamaz, özetlenemez ve yayınlanamaz.