27.02.2008 sayılı Resmi
Gazetede yayınlanan 5736 sayılı Kanunla, tarhiyat aşamasındaki bazı alacakların
yeniden uzlaşma konusu yapılmasına imkan verilmiştir.
I- KANUN KAPSAMINA GİREN ALACAKLAR
I.1- Tarhiyat Aşamasındaki Alacaklar
Tahakkuk
etmiş yani kesinleşmişalacaklar Kanun kapsamına girmemektedir.
Dolayısı ile 5736 sayılı Kanunun konusunu
ikmalen, res’en veya idarece tarh edilen, bir başka deyişle tarhiyat aşamasındaki alacaklar
oluşturmaktadır.
27.02.2008 tarihi itibariyle aşağıdaki
aşamalardan herhangi birinde bulunan kesinleşmemiş kamu alacakları Kanun
kapsamına girmektedir.
1-Tarhiyat öncesi uzlaşmalarda
, uzlaşma günü verilmiş olmakla birlikte, henüz uzlaşma günü gelmemiş
alacaklar.
2-Diğer uzlaşma taleplerinde,
henüz uzlaşma günü verilmemiş veya uzlaşma günü gelmemiş alacaklar.
3-Uzlaşılmamış ancak
uzlaşmanın vaki olmadığına dair tutanaktaki nihai teklifin kabulü için verilen
sürenin bitmediği alacaklar.
4-Vergi Mahkemelerine dava
açma süresi içinde bulunulan alacaklar.
5-Vergi Mahkemelerinde dava aşamasında
olan alacaklar.
6-İtiraz veya temyiz başvuru
süreleri içinde bulunulan alacaklar.
7-İtiraz veya temyiz (Bölge
İdare, Danıştay) aşamasındaki alacaklar.
8-Nihai yargı kararının henüz
taraflardan hiçbirine tebliğ edilmediği alacaklar.
9-Karar düzeltme başvuru
süresi içinde bulunulan alacaklar.
Görüldüğü gibi, 27.02.2008
tarihi itibariyle, henüz uzlaşma komisyonuna müracaat edilmemiş tarhiyatlar
için, Kanundan yararlanılmayacaktır.
Diğer taraftan, yukarıdaki
aşamalardan henüz uzlaşma günü verilmemiş veya uzlaşma günü gelmemiş
tarhiyatlarda uzlaşma, genel hükümlere göre gerçekleştirilecek; mükellefin
talebinin olması halinde 5736 sayılı Kanundaki taksitlendirme imkanı
kullanılabilecektir.
Aynı şekilde, uzlaşılamamış
ancak nihai teklifin kabulü aşamasında bulunan alacaklarda, mükellefin talebi
üzerine taksitlendirme imkanı uygulanabilecektir.
I.2- Kanun Kapsamına Giren Vergi ve Cezalar
İkmalen, re’sen ve idarece
tarh edilen vergi, resim, harçlar, fon payları, bunlara bağlı vergi ziyaı
cezaları, usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları, 5736 sayılı Kanun
kapsamındadır.
Diğer taraftan, il özel
idareleri ile belediyelere ait vergi, resim ve harçlar ile kaçakçılık ve
kaçakçılığa iştirak konusu vergi ve cezalar Kanun kapsamı dışındadır.
İthalde alınan katma değer
vergisi, kaynak kullanım destekleme fonu kesintileri, trafik cezaları gibi
alacaklar da 5736 sayılı Kanunun konusuna girmemektedir.
II- KANUNUN UYGULAMA ŞEKLİ
5736 sayılı Kanun, yargı aşamasında
bulunan bazı kamu alacaklarının yeniden uzlaşma yoluyla tahsilini amaçlamakta,
uzlaşma aşamasındaki tarhiyatların da yine uzlaşma komisyonları eliyle Kanun
hükümlerinden yararlanmasına olanak sağlamaktadır.
II.1- Dava Açma veya Yargı Aşamasında Uzlaşma
Komisyonlarına Başvuru
Daha önce uzlaşma komisyonuna girip de
uzlaşılamamış alacaklar da dahil olmak üzere, dava açma veya yargı aşamasında
bulunulan tarhiyatlarda, Kanundan yararlanmak isteyen mükellefler, 31.03.2008 tarihine kadar uzlaşma
komisyonlarına müracaat etmek zorundadırlar.
Uzlaşma talebinde bulunan yukarıdaki
mükelleflerle uzlaşma sağlanması halinde, bu mükelleflerin 5736 sayılı Kanundan
yararlanmaları için;
·dava açma aşamasında olanların dava açmamaları,
·yargı aşamasında olanların ise davadan vazgeçmeleri
şarttır.
Yargı aşamasında bulunan
mükellefler, davadan vazgeçme dilekçelerini uzlaşma komisyonuna verecekler ve
bu dilekçeler ilgili yargı merciine gönderilecektir.
II.2- Henüz Uzlaşma Günü Verilmemiş veya Uzlaşma
Günü Gelmemiş Alacaklarda Müracaat
27.02.2008 tarihinden önce uzlaşmaya
müracaat edilmiş, ancak henüz uzlaşma günü gelmemiş alacaklarda uzlaşma, genel
hükümlere göre sonuçlandırılacaktır.
5736 sayılı Kanun hükümlerinden
faydalanarak taksitle ödeme imkanını kullanmak isteyen mükellefler bu
taleplerini; uzlaşma gününde, uzlaşma komisyonuna yazılı olarak
bildireceklerdir.
II.3- Nihai Teklif Kabulü Aşamasındaki Alacaklarda Müracaat
Uzlaşmanın vaki olmadığına
dair yazılan nihai teklifin kabulü için henüz süresi geçmemiş alacaklarda; 5736
sayılı Kanundan yararlanmak isteyen mükellefler, dava açma süresi içinde yazılı
başvuruda bulunarak, nihai teklifte yazılı tutarı kabul etmek ve dava açmamak
şartı ile Kanun hükmünden faydalanacaklardır.
III- KANUNUN UYGULAMA
SONUÇLARI
5736 sayılı Kanun, uzlaşma komisyonları
eliyle uygulanan bir Kanundur.
III.1- Uzlaşmanın Gerçekleşmesi Halinde Sonuçlar
1-Uzlaşılacak alacak ve
cezalar kesinleşecektir.
2-Uzlaşma tarihine kadar olan alacaklara
gecikme zammı uygulanacaktır.
3-Mükellefler borçlarını 18
eşit taksitte ödeyecektir.
4-Taksit tutarlarına, ilk
taksit ödeme süresinin başlangıç tarihinden itibaren her ay ve kesri için ayrı
ayrı % 02 oranında faiz hesaplanacaktır.
5-İlk taksit, uzlaşma
tutanağının düzenlendiği ayı takip eden ay içinde ödenecektir.
5736 sayılı Kanuna göre
uzlaşma sağlanarak takside bağlanan alacaklarda, taksitlerin süresinde
ödenmemesi veya eksik ödenmesi halinde;
·son taksit ödeme süresi sonuna kadar her ay ve kesri için ayrı ayrı % 5
oranında,
·sonraki aylar için 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen
oranda
gecikme zammı
uygulanacaktır.
Ödenmeyen veya eksik ödenen
taksitin son taksit olması halinde, bu tutara uygulanacak % 5 oranındaki gecikme
faizi izleyen ay için uygulanacak, sonraki aylara 6183 sayılı Kanundaki gecikme
zammı oranları tatbik edilecektir.
III.2- Uzlaşmanın Gerçekleşmemesi Halinde Sonuçlar
5736 sayılı Kanun uyarınca oluşturulan
uzlaşmadan sonuç alınamaması halinde
·yargı aşamasından önceki aşamalarda bulunan alacaklar için mükellefler
dava açabilecekler (VUK ek md 7)
·yargı aşamasında olan alacaklar için yargı süreci devam edecektir.
III.3- Uzlaşılan Tutarlara İlişkin Yapılmış
Tahsilatlar
5736 sayılı Kanun konusuna giren alacaklara
ilişkin olarak, 27.02.2008 tarihinden önce yapılmış tahsilatlar, uzlaşılan
tutarlara ve gecikme faizlerine mahsup edilecek, fazla tahsilat iade
edilecektir.
IV- 5736 sayılı Kanunun Uygulanmasına İlişkin Müşavirliğimiz Görüşleri
Tahsilatın
hızlandırılmasıyla ilgili olarak, bu güne kadar çeşitli kanunlar yürürlüğe
girmiştir. Bu kanunların hepsinde vazgeçilen vergi asılları, cezalar, gecikme
zamları, ödeme süreleri gibi şartlar tek tek belirlenmiştir.
5736 sayılı Kanunla, önceki
kanunlara göre çok farklı bir yöntem izlenmiş; özellikle dava aşamasındaki
alacaklarda vazgeçilecek vergi tutarlarının belirlenmesi, uzlaşma komisyonları
eliyle idareye bırakılmıştır.
Dava aşamasındaki alacaklar,
muhtemelen uzlaşma yolu denenmiş, ancak uzlaşma sağlanamamışalacaklardır. Dolayısı ile tarh edilen bu
alacakların tekrar aynı şartlarda uzlaşmaya konu edilmesi büyük ihtimalle yine
uzlaşamama ile sonuçlanacaktır.
Müşavirliğimiz, 5736 sayılı
Kanun’un tahsilatla ilgili amacına ulaşabilmesi için, uzlaşma komisyonlarının
daha cazip şartlar sunması ve vergi asıllarından önemli ödünler vermesi
gerektiğini düşünmektedir.
Gecikme zammından
vazgeçilmemesi nedeniyle, geçmiş yıllar vergi asıllarında daha fazla indirim
yapılması ve yargı aşamalarından mükellefin lehine devam eden süreçlerde, bu
indirimlerin yükseltilmesi, Müşavirliğimize göre Kanun’un başarısı için
şarttır.
Müşavirliğimiz, yukarıdaki
sebeplerle Maliye Bakanlığının birer iç genelge ile uzlaşma komisyonlarını
yönlendireceğini ve vazgeçilecek alacak asılları ile cezalar konusunda
uygulanacak oranları belirleyeceğini tahmin etmekte; alacakların 18 taksite
bölünmesinin Kanunun başarısı için yeterli olmayacağını düşünmektedir.
Bu çalışma, İdeal Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti./Gaziantep tarafından hazırlanmış olup; tümü ya da bir kısmı şirketin yazılı izni olmaksızın çoğaltılamaz, dağıtılamaz, özetlenemez ve yayınlanamaz.