Müşavirliğimiz
değerlendirmesine göre, kanun teklifindeki düzenlemeler, verilen hakkın geri alınması
hükmündedir.
Yukarıdaki düzenlemeler;yatırım indirimi olarak işletmelere verilen
indirim hakkını iki yönden geri almaktadır.
1.Yatırım indirimi hakkını 2008 yılında kullanamayan
işletmeler, kendilerine yine Gelir
Vergisi Kanunundaki düzenlemeler gereğince verilmiş olan yatırım indirimi
hakkını kullanamayacaklardır.
2.Yatırım indirimi uygulamasına müsaade edilen 2006,
2007, 2008 yıllarında ise işletmeler (yatırım teşvik belgesiz yatırım indirimi
uygulaması ile kazancın önemli kısmı istisna kapsamına giren durumlar hariç);
hiçbir vergisel avantaj kalmaması nedeniyle, yatırım indirimini fiilen uygulamayacaklardır. Şöyle ki:
·O yıl kazancı 100,00 YTL olan ve Gelir Vergisi
Kanununun geçici 61 inci maddesine göre 100,00 YTL tutarında yatırım indirimi
istisnası uygulayacak bir işletme; kanun teklifindeki düzenlemeler gereğince 19,80 YTL gelir vergisi stopajı
ödeyecektir. Oysa Kurumlar Vergisinde yapılması düşünülen değişikliklere göre,
aynı işletme 20,00 YTL kurumlar vergisi
ödemek durumundadır.
·O yıl kazancı 100,00 YTL olan ve (100,00 YTL
tutarında harcaması nedeniyle) Gelir Vergisi Kanunu’nun 19 uncu maddesine göre
40,00 YTL tutarında yatırım indirim istisnası uygulayacak bir işletme; Kanun
teklifindeki düzenlemeler gereğince [( 100,00 - 40,00 ) x 0,30 =] 18,00 YTL kurumlar vergisi ödeyecektir.
Oysa aynı işletme, kurumlar vergisi oranının 0,20’ye çekilmesi nedeniyle hiç yatırım indirimi uygulamadan 20,00 YTLkurumlar vergisi ödemek durumundadır.
Müşavirliğimizin Önerisi
Gelir Vergisi Kanunundaki
düzenlemeler gereğince yatırımcılar tarafından elde edilen ve aynı kanunda yapılacak
değişikliklerle fiilen geri alınan yatırım indirimi hakkının devam etmesi için;
Müşavirliğimiz, kanun teklifinin aşağıdaki esaslar çerçevesinde düzenlenmesini
önermektedir.
1.Yatırım indirimi hakkının kullanılmasına yönelik süre
sınırlaması kaldırılmalıdır.
2.Gelir Vergisi Kanunu’nun geçici 61 inci maddesine göre
kazanılmış yatırım indirimi istisna tutarlarının % 60’ı silinmeli ve geriye
kalan % 40’lık bölümde stopajsız indirim yöntemine geçilmelidir.
3.Yatırım indirimi sonrasında kalan matraha, cari yıl kurumlar
vergisi oranı uygulanmalıdır.
Bu çalışma, İdeal Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti./Gaziantep tarafından hazırlanmış olup; tümü ya da bir kısmı şirketin yazılı izni olmaksızın çoğaltılamaz, dağıtılamaz, özetlenemez ve yayınlanamaz.