Elektronik Beyanname Gönderiminde Başlangıç Uygulamaları
Sayı
:
2004/123
İlgili
:
Yönetim, Muhasebe
Sayın Yetkililer
31.07.2004 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak
yürürlüğe giren 5228 sayılı Kanun’la; Maliye Bakanlığı, vergi beyannameleri ve
bildirimlerinin elektronik ortamda gönderilmesi zorunluluğunu getirmeye, bu
zorunluluğu mükellef grupları, faaliyet konuları ile beyanname çeşitleri
itibarıyla ayrı ayrı uygulatmaya yetkili kılınmıştır.
Maliye Bakanlığı, uygulamanın yeni olması ve
mükelleflerin uyum sürecini sorunsuz bir şekilde geçirebilmeleri amacıyla
elektronik beyanname uygulamasını zorunlu tutmamıştır.
2- Uygulamanın
Başlangıcı
Beyannamelerin elektronik ortamda gönderilmesi
uygulamasına 01.10.2004 tarihinden
itibaren başlanacaktır.
3- E- Beyanname
Uygulaması Tam Otomasyona Geçen Vergi Dairelerince Uygulanacaktır.
Vergi Dairelerinin tam otomasyona geçmesi ile ilgili
çalışmalar devam etmekte olup, hangi vergi dairelerinin tam otomasyona geçmiş
olduğu Gelirler Genel Müdürlüğünün internet sitesinden güncel olarak
izlenebilmektedir.
4- Elektronik Ortamda
Gönderilemeyecek Beyannameler
Başlangıç
aşamasında,
sadece cari döneme ait beyannameler elektronik ortamda gönderilebilecektir. Bu
nedenle kanuni verilme süresi geçmiş bulunan beyannameler ile düzeltme ve
pişmanlık talebi içeren beyannameler kağıt ortamında verilmeye devam
edilecektir.
5- Elektronik Ortamda
Gönderilebilecek Beyannameler
·Katma Değer Vergisi Beyannameleri (1 ve 2 nolu)
·ÖTV Beyannamesi (2a beyannamesi hariç)
·Muhtasar Beyanname
·Damga Vergisi Beyannamesi
·BSMV Beyannamesi
·Özel İletişim Vergisi Beyannamesi
·Şans Oyunları Vergisi Beyannamesi
6-
Beyannameleri İmzalayacak Meslek Mensupları
Vergi Beyannamelerinin SM ve SMMM’lerce İmzalanması
Hakkındaki 4 nolu Tebliğde, beyannamelerin 3568 sayılı Kanunun 2/A-a maddesinde
belirtilen hizmetleri bir bütün halinde fiilen veren meslek mensupları
tarafından imzalanacağı belirtilmektedir.
3568 Sayılı Kanunun 2/A-a Maddesi
Muhasebecilik ve mali müşavirlik mesleğinin konusu
3568 sayılı Kanunun 2/Aa maddesinde “gerçek ve tüzel kişilere ait teşebbüs ve
işletmelerin genel kabul görmüş muhasebe prensipleri ve ilgili mevzuat
hükümleri gereğince, defterlerini tutmak, bilanço, kar-zarar tablosu ve
beyannameleri ile diğer belgelerini düzenlemek ve benzeri işleri yapmak” olarak
tanımlanmıştır.
7-
Beyannamelerini Kendileri Gönderebilecek Olan Mükellefler
340 nolu VUK Genel Tebliğinde, aktif büyüklüklerinin
veya net satış hasılatlarının belli bir tutarın üzerinde olması nedeniyle, beyannamelerini
meslek mensubuna imzalatmak zorunluluğunda bulunmayan mükelleflerin dilemeleri
halinde beyannamelerini elektronik ortamda doğrudan kendilerinin
gönderebileceği belirtilmiştir.
·Kurumlar vergisi veya ticari, zirai ve mesleki kazancı nedeniyle gerçek
usulde vergilendirilen gelir vergisi mükelleflerinden
-2003 yılı aktif toplamı 2.641.037.586.396.-TL ve
-2003 yılı net satışları toplamı 5.282.075.172.791.-TL’yı
aşanlar,
·ikinci sınıf tacirlerden
-alım satım veya imalat faaliyetinde bulunanlardan 2003 yılı
satışlarının tutarı 92.436.315.524.-TL’yı,
-yukarıda yazılı olanlar dışındaki işlerle uğraşanlardan 2003 yılı
gayrisafi iş hasılatlarının tutarı 46.218.157.762.-TL’yı
aşmayanlar
·zirai kazancı işletme hesabı
esasına göre tespit edilen çiftçilerden 2003 yılı hasılatları tutarı
92.436.315.524.-TL’yı aşmayanlar
·serbest meslek faaliyetinde
bulunanlardan 2003 yılı gayrisafi hasılat tutarı 66.025.939.660.-TL’yı aşmayanlar
istemeleri halinde beyannamelerini elektronik
ortamda doğrudan kendileri gönderebileceklerdir.
Bu mükelleflerin söz konusu uygulamadan
yararlanabilmesi için 340 nolu VUK Genel Tebliği ekinde (Ek:1) yer alan formu
doldurarak bağlı oldukları vergi dairelerine müracaat etmeleri gerekmektedir.
Yine bu mükellefler diledikleri takdirde elektronik
beyanname göndermeye aracılık yetkisi
verilmiş gerçek ve tüzel kişiler vasıtasıyla da beyannamelerini
gönderebileceklerdir.
8- Aracılık
Yetkisi Verilen Gerçek ve Tüzel Kişiler
Maliye Bakanlığı, Vergi Usul Kanununun mükerrer 257
nci maddesinde verilen yetkiyi kullanarak, 3568 sayılı Kanun uyarınca bağımsız
çalışan serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir ve yeminli mali
müşavirlerin, aralarında hizmet sözleşmesi bulunan müşterilerine ait
beyannameleri, bildirim ve eklerini elektronik ortamda göndermelerine imkan
tanımıştır.
Buna göre aracılık yetkisi almak isteyen meslek
mensubunun 340 nolu VUK Genel Tebliği ekinde (Ek:2) yer alan formu doldurarak
müracaat etmesi gerekmektedir.
Yetki verilmiş meslek mensupları, müşterileriyle 340
nolu VUK Genel Tebliği ekinde (Ek:3) yer alan sözleşmeyi düzenleyerek, bir
örneğini müşterilerine vereceklerdir.
Aracılık yetkisi verilen meslek mensupları kendi
mükellefiyetleri ile ilgili vergi beyannamelerini de elektronik ortamda
gönderebileceklerdir.
9- Elektronik
Beyanname ile Matematiksel Hataların Ortadan Kaldırılması Hedeflenmiştir.
Elektronik beyanname doldurma programları (güncel
olarak Gelirler Genel Müdürlüğü internet sitesinden temin edilecektir) birkaç
bilgi girişiyle beyannamenin ilgili satırlarını otomatik olarak hesaplayıp-dolduracak
şekilde hazırlanmış olup, mükellef ve meslek mensuplarının beyannamelerini
kolaylıkla doldurmalarını ve matematiksel hataları ortadan kaldırmayı
amaçlamıştır.
Gönderilen beyannamelerde hata tespit edilmesi
halinde bu hatalar hatanın kaynağı ile birlikte mükellef veya meslek mensubuna
elektronik ortamda hemen bildirilecektir.
Beyannamelerin geçerliliği ve matematiksel hata
içermediği sistem tarafından saptandıktan sonra beyannameyi gönderen mükellef
veya meslek mensubunun onay vermesi istenecek, onaylama işleminin
gerçekleşmesiyle beyanname idareye verilmiş sayılacaktır.
10-
Beyannamelere Ait Tahakkuk Fişleri
Onaylama işlemi tamamlanan beyannamelere ait
tahakkuk fişleri aynı anda kesilerek, ekran görüntüsü olarak mükellefe veya
meslek mensubuna gönderilecektir.
Elektronik ortamda gönderilen beyannamelere ait
tahakkuk eden vergiler, mükelleflerin hesaplarının bulunduğu vergi tahsil
yetkisi verilmiş bankadan bilgisayar ortamında ödenebilecektir.
11- E-
Beyanname Gönderme Programında Yer Almayan Belgeler
Elektronik beyanname programları, e-beyanname ile
birlikte verilmesi gereken bilgi, belge ve listelerin de elektronik ortamda
düzenlenerek gönderilebilmesine imkan verecek şekilde hazırlanmaktadır.
Ancak uygulamanın yeni olması nedeniyle bu aşamada
bazı belgelerin elektronik ortamda alınması mümkün bulunmayıp, e-beyanname
gönderme programında yer almayan belgeler dilekçe ekinde beyanname verme süresi
içinde ilgili vergi dairesine verilmelidir.
12- Elektronik
Beyannamelerin İmzalanması
Beyannamelerini kendileri göndermek üzere başvuran
mükellefler (veya kanuni temsilciler), vergi dairesince geçerliliği kabul
edilmiş beyannameyi onaylamak suretiyle imzalamış sayılacaklardır.
Beyannamelerini yetki verilmiş meslek mensubu
aracılığıyla gönderen mükelleflere ait beyannamelerin onay işleminin meslek
mensubunca yapılmasıyla birlikte, bu beyanname mükellef tarafından verilmiş
kabul edilecektir.
Gönderilecek beyannamenin meslek mensubunca imzalanması
gereken veya yeminli mali müşavirlerce tasdik edilecek bir beyanname olması
halinde; “beyannameyi düzenleyen” “beyannameyi tasdik” eden meslek mensubu
bölümüne, meslek mensubuna ilişkin bilgilerin yazılmasıyla beyanname imzalanmış
/ tasdik edilmiş sayılacaktır.
13- Elektronik
Ortamda Gönderilen Beyannamelerin Hukuki Sonuçları
Elektronik ortamda düzenlenip
gönderilen beyannamelerle kağıt ortamda düzenlenip verilen beyannamelerin
hukuki sonuçları arasında fark bulunmamakta, her iki halde de mükellef
tarafından verildikleri addolunmaktadır.
Konuyla ilgili ayrıntılı
bilgiler internet sayfamızın mevzuattaki gelişmeler bölümündedir.
Bu çalışma, İdeal Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti./Gaziantep tarafından hazırlanmış olup; tümü ya da bir kısmı şirketin yazılı izni olmaksızın çoğaltılamaz, dağıtılamaz, özetlenemez ve yayınlanamaz.