5024 SAYILI KANUNUN 2 NCİ MADDESİYLE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
V.U.K. mük. 298. Maddede Yapılan Değişiklikler
“Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması” (A)
Sayı
:
2004/62
İlgili
:
Yönetim, Muhasebe
Sayın Yetkililer
5024 sayılı Kanunun 2 nci maddesiyle, 213 sayılı
Vergi Usul Kanununun yeniden değerleme başlıklı mükerrer 298 inci maddesi,
başlığı ile birlikte tamamen değiştirilmiş ve “Enflasyon Düzeltmesi ve Yeniden
Değerleme Oranı” adı altında yeniden düzenlenmiştir.
Yeniden düzenlenen Vergi Usul Kanununun mükerrer 298
inci maddesinde;
1-Enflasyon düzeltmesinin
şartları ve düzeltme kapsamına giren mükellefler belirlenmiş,
2-Enflasyon düzeltmesinin
tanımı yapılmış,
3-Enflasyon düzeltme
yöntemleri ve enflasyon düzeltmesinde kullanılacak hesaplar belirlenmiştir.
Enflasyon düzeltmesinin şartları ve düzeltme
kapsamına giren mükelleflerle ilgili açıklamalara İDEAL 2004/60’da yeterince yer verilmiş olup; burada, enflasyon
düzeltmesinin tanımı ile düzeltme yöntem ve hesapları üzerinde durulmuştur.
A) ENFLASYON DÜZELTMESİNİN TANIMI
Enflasyon düzeltmesi 5024 sayılı Kanunda; “parasal
olmayan kıymetlerin, enflasyon düzeltmesinde dikkate alınacak tutarlarının düzeltme
katsayısı ile çarpılması suretiyle, mali tablonun ait olduğu tarihteki satın
alma gücü cinsinden hesaplanması” olarak tarif edilmiştir.
Yukarıdaki tanımdan hareketle, enflasyon düzeltmesi
yapmak durumunda olan mükellefler, sırası ile;
·mali tablolarda yer alan kıymetlerden, parasal olmayanları tespit
edecekler,
·parasal olmayan kıymetlerin düzeltilmesi sırasında esas alınacak
tarihleri belirleyecekler,
·parasal olmayan kıymetlerin enflasyon düzeltmesinde dikkate alınacak
tutarlarını bulacaklar,
·bulunan tutarları, ait oldukları düzeltme katsayıları ile çarpacaklar,
·parasal olmayan kıymetleri, düzeltilmiş değerleriyle; parasal
kıymetleri ise düzeltmeye tabi tutmaksızın mali tablolarına taşıyacaklardır.
Enflasyon muhasebesi uygulamasının anlaşılması
açısından yukarıdaki tanımda geçen terimlerle ilgili 5024 sayılı Kanunun 2 nci
maddesinde yer alan açıklamaların tek tek incelenmesi, son derece önemli olup,
aşağıda bu açıklamalara yer verilmiştir.
I- PARASAL / PARASAL
OLMAYAN KIYMETLER
Enflasyon düzeltmesi, mali tablolarda yer alan
parasal olmayan kıymetlere uygulanacaktır.
Parasal kıymetler 5024 sayılı Kanunda, ulusal para
değerindeki değişmeler karşısında nominal değerleri aynı kalan ancak satın alma
güçleri fiyat hareketlerine göre ters yönde değişen kıymetler olarak
tanımlanmış ve bu kıymetler dışındakilerin parasal olmayan kıymet olarak
değerlendirileceği belirtilmiştir.
Dolayısıyla, parasal olmayan kıymetler, ulusal para
değerindeki değişmelere rağmen satın alma güçleri değişmeyen kıymetlerdir.
Parasal varlık ve parasal kaynakların mali tablo
tarihi itibariyle o kıymetin satın alma gücünü de göstermesi nedeniyle enflasyon
düzeltmesine tabi tutulmasına gerek görülmemiştir.
Ancak, mali tablonun enflasyonun etkisinden
arındırılması için, mali tabloda yer alan parasal olmayan varlık ve kaynakların
enflasyon düzeltmesine tabi tutulması gerekir.
Yukarıdaki tanımlara göre, parasal olmayan
kıymetleri ana hatlarıyla aşağıdaki gibi özetleyebiliriz.
·alış bedeli ile değerlenen menkul kıymetler
·ilk madde ve malzeme
·ticari mallar
·yarı mamul ve stokların maliyetine eklenen unsurlar
·yıllara yaygın inşaat ve onarım maliyetlerini oluşturan unsurlar
·gelecek aylara ve yıllara ait giderler
·mali duran varlıklar
·maddi duran varlıklar ve bu varlıkları oluşturan unsurlar
·verilen avanslar (parasal olmayan)
·maddi olmayan duran varlıklar ve bu varlıkları oluşturan unsurlar
·özel tükenmeye tabi varlıklar ve bu varlıkları oluşturan unsurlar
·alınan avanslar (parasal olmayan)
·yıllara yaygın inşaat ve onarım hakedişleri
·haklar
·şerefiyeler
·özkaynaklar
Yabancı
Paraların Durumu
5024 sayılı Kanunla getirilen düzenlemeler
gereğince, yabancı paralar, parasal kıymet olarak dikkate alınacaktır. Dolayısı
ile mükellefler yabancı para üzerinden yapmış oldukları işlemlerini Vergi Usul
Kanununun mevcut hükümleri çerçevesinde değerlemeye devam edecekler, bunlar
için ayrıca düzeltme yapmayacaklardır.
Yabancı para cinsinden ifade edilen alacak ve
borçlar da parasal kıymet olarak dikkate alınacaktır.
Asli Olmayan Kıymetlerin Durumu
Bir takım iktisadi kıymetler, asli kıymet mahiyeti taşımamakta
ve karşılıklarda olduğu gibi, belli bir iktisadi kıymete bağlı olarak
(hesaben), mali tablolarda yer almaktadır.
Bu tür asli olmayan kıymetler, bağlı oldukları
iktisadi kıymete göre parasal veya parasal olmayan ayırımına tabi
tutulacaklardır.
Parasal /
Parasal Olmayan Kıymet Ayırımında Hesabın Mahiyeti
Parasal olmayan kıymetler tespit edilirken, hesabın
mahiyeti esas alınacaktır. Örneğin; avanslar, depozitolar veya teminatlar parasal
olmayan bir mahiyet taşıyorsa, parasal olmayan kıymet olarak addolunacak ve
enflasyon düzeltmesine tabi tutulacak; parasal mahiyet taşıyorsa, enflasyon
düzeltmesine tabi tutulmayacaktır.
Hisse
Senetlerinin Durumu
Hisse senetleri, esas itibariyle parasal olmayan
iktisadi kıymet olup, enflasyon düzeltmesine tabi tutulacaktır. Ancak hisse
senedinin borsada işlem görüyor olması halinde, hisse senedi borsa rayici ile
değerlenecek, enflasyon düzeltmesine tabi tutulmayacaktır.
Sermayeye
İlave Edilmiş Fonların Durumu
Sermayeye ilave edilen fonların (Kurumlar Vergisi
Kanunu geçici 28 madde gereği oluşan fonlar gibi) sermayeye ilavesi nedeniyle
oluşan sermaye artışları, enflasyon düzeltmesine tabi tutulmayacaktır.
Maliye
Bakanlığının Yetkisi
Maliye Bakanlığı, parasal ve parasal olmayan
kıymetleri belirlemeye yetkili kılınmış olup, bu kıymetlerin, Maliye
Bakanlığınca hazırlanacak bir Tebliğde hesaplar itibariyle ayrıntılı olarak
sayılması beklenmektedir.
5024 sayılı Kanunda parasal
olmayan kıymetler için dikkate alınacak tutarlar; “Vergi Usul Kanununda yer alan değerleme hükümlerine göre tespit edilen
tutarlar” olarak tanımlanmıştır.
Dolayısıyla, enflasyon
düzeltmesi uygulamasına başlarken; parasal olmayan kıymetlerin tutarlarının,
VUK’nunda yer alan değerleme hükümlerine göre tespit edilip-edilmediği
belirlenecektir.
Parasal olmayan kıymetler için
esas alınacak tutarların belirlenmesinde genel kural bu olmakla birlikte; sadece aşağıdaki kıymetlerin düzeltmeye
tabi tutarlarının tespiti için, aşağıdaki bedeller üzerinden reel olmayan finansman maliyetlerinin indirilmesi
öngörülmüştür.
·stokların maliyet bedeli
·satılan malın maliyet bedeli
·maddi duran varlıkların maliyet bedeli
·mali duran varlıkların alış bedeli
Reel Olmayan Finansman Maliyeti
5024 sayılı Kanunda, reel
olmayan finansman maliyeti, “her türlü borçlanmada, borç tutarlarına (yabancı para üzerinden borçlanmalarda düzeltme
tarihindeki TL karşılıklarına), borcun kullanıldığı döneme ait TEFE artış
oranının uygulanması suretiyle hesaplanan tutar” olarak tarif edilmiştir.
Buna göre, reel olmayan
finansman maliyeti aşağıdaki formülle bulunacaktır.
Reel ol. fin. mal. = borç
tutarıxborcun kullanıldığı döneme ait TEFE artış
oranı
Borcun
kul. dön. ait TEFE artış oranı= (Borcun
kapatıldığı aya ait TEFE - Borcun
alındığı aya ait TEFE) / Borcun alındığı aya ait TEFE
Reel OlmayanFinansman
Maliyetinin Hesaplanmasında Toplam Finansman Maliyetinin Esas Alınması
Bu yöntemin dışında; toplam finansman maliyetine ilgili döneme ait
TEFE artış oranının dönem ortalama ticari kredi faiz oranına bölünmesi
suretiyle belirlenen oranın uygulanması suretiyle dereel olmayan finansman maliyeti
hesaplanabilir.
Formül olarak ifade etmek
gerekirse;
Reel olmayan fin. mal. = Top. fin. mal.
X ( ilgili hesap dönemine ait TEFE artış oranı / ilgili hesap dönemine ait ort. ticarikredi faiz oranı )
[İlgili hesap dönemine
ait TEFE artış oranı = (Fin. maliyetinin oluştuğu yıla ait TEFE - Bir önceki
yıla ait TEFE) / Bir önceki yıla ait TEFE]
Ancak bu yöntemi seçen
mükellefler, bu seçimi yaptıkları hesap dönemi dahil üçüncü hesap döneminin sonuna
kadar bu seçimlerinden dönemezler.
Toplulaştırılmış Yöntemlerde Reel Olmayan Finansman Maliyeti İndirimi
Toplulaştırılmış yöntemlerle düzeltmeye tabi tutulan kıymetlerin
alış veya maliyet bedeline intikal ettirilen reel olmayan finansman maliyetlerinin
düşülmesi ihtiyaridir.
Maliye
Bakanlığının Yetkisi
Bu hesaplamada kullanılacak
ticari kredi faiz oranının tespitine ilişkin usul ve esaslar Maliye
Bakanlığınca belirlenecektir.
Enflasyon düzeltmesi
uygulamasında, mali tablolardaki parasal olmayan kıymetlere ait tutarların
belirlenmesinden sonra; enflasyon düzeltme uygulamasının başlangıç tarihlerinin
belirlenmesi gerekmekte olup, bu tarihler 5024 sayılı Kanunda aşağıdaki gibi
belirlenmiştir.
1
Deftere Kayıt Tarihi
İtibarıyla Düzeltilecek Kalemler
İlk madde ve malzeme
Ticari mallar
Yarı mamul ve mamul
stoklarının maliyetine dahil edilen unsurlar
Yıllara sari inşaat
ve onarım işlerinde maliyeti oluşturan unsurlar
Gelecek aylara ve
yıllara ait giderler
Maddi duran
varlıklar ve bu varlıkları oluşturan unsurlar
Maddi olmayan duran
varlıklar ve bu varlıkları oluşturan unsurlar
Özel tükenmeye tabi
varlıklar ve bu varlıkları oluşturan unsurlar
Yıllara sari inşaat
ve onarım hakedişleri
Haklar
Şerefiyeler
2
Satın Alma Tarihi
İtibarıyla Düzeltilecek Kalemler
Alış bedeli ile
değerlenen menkul kıymetler
Mali duran varlıklar
3
Tahsil Tarihi
İtibarıyla Düzeltilecek Kalemler
Alınan depozito ve
teminatlar (parasal olmayan)
Avanslar (parasal
olmayan)
Nakit olarak ödenmiş
sermaye
Hisse senetleri
ihraç primleri
Hisse senedi iptal
karları
4
Ödeme Tarihi
İtibarıyla Düzeltilecek Kalemler
Verilen depozito ve
teminatlar (parasal olmayan)
Avanslar (parasal
olmayan)
Nakdi sermaye
karşılığı alınan hisse senetleri
5
Tescil Tarihi
İtibarıyla Düzeltilecek Kalemler
Kar yedeklerinin
sermayeye ilave edilmesi dolayısıyla artırılan sermaye
Geçmiş yıl
karlarının sermayeye ilave edilmesi dolayısıyla artırılan sermaye
Net dönem karının
sermayeye ilave edilmesi dolayısıyla artırılan sermaye
Temettü karşılığı
alınan hisse senetleri (iştirak edilen şirket sermayesinin tescil tarihi)
6
Mülkiyetin İntikal Ettiği
Tarih İtibarıyla Düzeltilecek Kalemler
Ayni sermaye olarak
konulan kıymetler
Ayni sermaye
karşılığı alınan hisse senetleri
7
Ayrıldıkları Tarih
İtibarıyla Düzeltilecek Kalemler
Parasal olmayan
karşılıklar
Maliye Bakanlığının Yetkisi
Maliye Bakanlığı, yukarıda yer
almayan kıymetler için düzeltmeye esas alınacak tarihleri belirlemeye yetkili
kılınmıştır.
Bu çalışma, İdeal Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti./Gaziantep tarafından hazırlanmış olup; tümü ya da bir kısmı şirketin yazılı izni olmaksızın çoğaltılamaz, dağıtılamaz, özetlenemez ve yayınlanamaz.