Sayın Yetkililer,
İşletmelerde fiili durumla kaydi durum arasında tutarsızlıkların bir başka şekli, işletmede bulunmayan emtianın kayıtlarda yer almasıdır.
Kanunun 6/2 nci maddesi, değişik sebeplerle fiilen işletme bünyesinde bulunmayan, ancak işletme kayıtlarında (aktifinde) yer alan emtia, makine, demirbaş ve techizatların kayıtlardan da çıkarılmasına ve fiili durumla eşitlenmesine imkan tanımaktadır.
1- Uygulamanın Şekli
Kayıtlarında yer alan malların işletmelerinde fiilen bulunmadığı durumlarda mükellefler, işletmelerinde mevcut olmayan emtia, makine, demirbaş ve techizatlar için fatura düzenleyerek, kayıtlarından çıkmasını sağlayabileceklerdir. (md: 6/2-a)
Müşavirliğimiz, faturaların muhtelif alıcılar adına düzenleneceğini ve kanuni dayanağın faturalara şerh olarak verilmesi gerektiğini düşünmektedir.
2- Uygulama Süresi
İşletmeler faturaları 2023 Mayıs ayının sonuna kadar düzenlemek durumundadırlar. (md: 6/2-a)
3- Faturalama Tutarları
Emtialar için hazırlanacak faturalar, aynı nev’iden emtiaya ilişkin gayrisafi kar oranıyla düzenlenmek zorundadır. Gayrisafi kar oranının tespit edilemediği durumlarda, mükellefin bağlı olduğu meslek odalarının belirleyeceği oranlar esas alınacaktır. (md: 6/2-a)
Makine, techizat ve demirbaşlar ise, mükelleflerce veya bağlı oldukları meslek kuruluşlarınca tespit edilecek rayiç bedellerle fatura edilirler. (md.6/2-a)
4- Faturalamalar Sonucu Oluşan Vergisel Yükümlülükler
Yapılacak faturalamalar sonucu oluşan vergisel yükümlülükler, mükelleflerce yerine getirilecek (doğacak katma değer vergileri ödenecek, satış tutarları matraha ilave edilecek), faturalamalar işletmenin kayıt ve beyanlarına intikal ettirilecektir. (md: 6/2-a)
Bu uygulamadan yararlanacak mükellefler, ödemeleri gereken katma değer vergilerini, ilk taksiti beyanname verme süresi içinde, izleyen taksitler takip eden birinci ve ikinci ayda olmak üzere üç eşit taksitte ödeyeceklerdir. (md: 6/2-a) Müşavirliğimiz süresinde ödenmeyen kdv’lerin 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre takip edileceği görüşündedir.
Mücbir sebep hali ilan edilen yerlerde başvuru süresi, mücbir sebep halinin sona erdiği tarihi takip eden üçüncü ayın sonuna kadar (2023 Ekim) uzar. (md:9/19)
5- Yapılacak Vergi İncelemeleri
Matrah artırımında bulunulmamış ancak kayıtlarında yer aldığı halde işletmede bulunmayan emtia, makine, techizat ve demirbaşlarını Kanunda belirtilen usul ve şartlarda faturalamış olan mükelleflerin daha sonra tabi oldukları vergi incelemelerinde, bu madde gereğince yapılan faturalanmış iktisadi kıymetlerle ilgili olarak geriye yönelik vergi cezası ve gecikme faizi uygulanmayacaktır. (md: 6/2-b)
6- Diğer Hususlar
6.1. Mahsuben Ödeme
Hazine ve Maliye Bakanlığından mükelleflerce alınacak vergi iadelerinin, bu Kanun gereğince Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerine ödenmesi gereken amme alacaklarının taksit ödemelerine mahsubu mümkündür. (md:9/5)
Borç tutarından daha eksik mahsup yapılması halinde, eksik tutarın 1 ay içinde ödenmesi istenecek, eksik ödenen tutar için geç ödeme zammı hesaplanacaktır. Bu durumda Kanun ihlal edilmiş sayılmayacaktır. (md: 9/5)
6.2. Başvuru ve ilk taksit ödeme sürelerini bir aya kadar uzatmaya Cumhurbaşkanlığı, uygulamaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkili kılınmıştır. (md: 9/16,20)
6.3. Ödemenin %10’unu aşmamak şartıyla 20 TL’ye kadar eksik ödemeler Kanun ihlali sayılmayacaktır. (md: 9/7)
6.4. Uygun görülmesi halinde Maliye Bakanlığına kredi kartıyla ödeme yapılabilecektir. (md: 9/4)
Saygılarımızla,
Gaziantep, 27.03.2023