22 2024
Sitemize Hoş Geldiniz...
Üye Girişi
23.03.2023
BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN 7326 SAYILI KANUN
(Katma Değer Vergisinde Artırım)
Sayı : 2023/24
İlgili : Yönetim, Muhasebe

 

Sayın Yetkililer,

 

Yeniden yapılandırma hükümleri çerçevesinde katma değer vergisinde artırıma ilişkin açıklamalar aşağıda özetlenmiştir.

 

 

1-    Katma Değer Vergisi Artırımının Sonuçları

 

Katma değer vergilerinin Kanunda belirtilen şartlarda artırılması ve ödenmesi şartıyla, artırım yapılan yıllara ilişkin katma değer vergisi incelemesi ve tarhiyatı yapılmayacaktır. (md: 5/3)

 

Ancak, vergi artırımı yapılması, VUK 359’uncu maddesinde yer alan kaçakçılık suçunun işlendiğinin tespitine ve kamu davası açılmasına engel teşkil etmeyecektir. (md:5/13)

 

 

2-    Katma Değer Vergisi Artırımında Müracaat Süresi

 

Artırımda bulunacak katma değer vergisi mükellefleri 2023 Mayıs ayının sonuna kadar artırım beyannamelerini vermek zorundadırlar. (md:5/3-a) (md:5/4-a)

 

Mücbir sebep hali ilan edilen yerlerde başvuru süresi, mücbir sebep halinin sona erdiği tarihi takip eden üçüncü ayın sonuna kadar (2023 Ekim) uzar. (md:9/19)

 

Başvuru süresini bir aya kadar uzatmaya Cumhurbaşkanlığı yetkilidir. (md:9/16)

 

 

 3-    Artırım Konusu Katma Değer Vergileri

 

Katma değer vergisi artırımında vergi matrahının artırımı değil, hesaplanan verginin artırımı söz konusudur. (md: 5/3-a)

 

Bir başka deyişle hesaplanan vergiye, Kanunda yer alan oranlar uygulanarak ek katma değer vergileri ödenmektedir.

 

 

4-    Hesaplanan Katma Değer Vergilerinde Yıllık Toplamlar

 

Katma değer vergisi artırımında bulunacak mükellefler, (ihtirazi kayıtla verilen dönemler dahil) artırım yapılacak yıl içinde hesaplanan katma değer vergilerinin yıllık toplamını esas almak durumundadırlar. (md: 5/3-a, 5/3-ç)

 

Bir başka deyişle mükellefler, herhangi bir yıla veya yıllara ait aylık/üç aylık dönemlerini değil, o yılın içindeki tüm katma değer vergisi beyannamelerinde yer alan hesaplanan katma değer vergilerinin toplamını esas alacaklardır. (md: 5/3-a, 5/3-ç)

 

Mükellefin artırımda bulunduğu yıl içinde işe başlaması ya da bırakması durumunda artırım, faaliyette bulunulan aylar için yapılacaktır. (md: 5/3-ç)

 

 

5-    Artırılan Dönemlerde İhraç Kayıtlı Satışlar

 

Katma değer vergisi artırımında bulunulan dönemlerde 3065 sayılı Kanun’un 11/1-c ve geçici 17 inci maddesi hükümleri gereğince tecil uygulamasının bulunması halinde, tecil edilen vergiler hesaplanan vergiden düşülecektir. (md: 5/3-a)

 

 

6-    Artırılan Dönemlerle İlgili Kesinleşmiş İlave Tarhiyatlar

 

Artırımda bulunulacak dönemlere ilişkin olarak Kanunun yayım tarihinden önce kesinleşmiş ikmalen, res’en, idarece tarhiyatın bulunması halinde; artırıma esas olacak vergi, yıllık hesaplanan vergi toplamı ile tarhiyat sonrası bulunan vergilerin toplamı olarak dikkate alınacaktır. (md: 5/3-d)

  

 

 7-    Katma Değer Vergisinde Artırım Dönemleri ve Vergileme Oranları

 

Artırım yapılacak yıla ait hesaplanan katma değer vergisi tutarına; 2018 yılı için %3, 2019 yılı için %3, 2020 yılı için %2,5, 2021 yılı için %2, 2022 yılı için %2 oranında katma değer vergisi ödenecektir. (md: 5/3-a), (geçici md:1/e)

 

 

8-    Eksik KDV Beyanlarında Artırılacak Vergilerin Hesaplanması

 

8.1.  Aylık Beyana Tabi Mükelleflerde En Az Üç Beyannamenin Verilmiş

Olması

 

Verilen beyannamelerdeki hesaplanan katma değer vergisinin ortalamasının bir yıla iblağ edilerek, yıllık hesaplanan katma değer vergisi bulunacaktır. (md: 5/3-b-1)

 

 

8.2. Aylık Beyana Tabi Mükelleflerde En Fazla İki Dönem Beyanname Verilmiş veya Beyanname Verilmemiş Olması Hali

 

Artırımda bulunulacak yıl içinde en fazla bir veya iki ay için beyanname verilmiş olması durumunda mükellefler; artırımda bulunacakları dönemle ilgili gelir veya kurumlar vergisi matrah artırımında da bulunmak zorundadırlar. (md.5/3-b-2)

 

Artırılan matrah üzerinden %18 oranında hesaplanan katma değer vergisi tutarı, katma değer vergisi artırım tutarı olarak dikkate alınacaktır. (md:5/3-b-2)

 

Adi ortaklık, kolektif ve adi komandit ortaklıklarda ortakların tamamının gelir veya kurumlar vergisi matrah artırımı yapmaları şarttır. (md:5/3-b-2)

 

 

8.3. Hesaplanan Verginin Bulunmaması Hali

 

İlgili takvim yılı içindeki işlemlerin tamamının istisnalar kapsamında olması / tecil-terkin uygulaması kapsamında olması veya diğer nedenlerle hesaplanan kdv bulunmayabilir.

 

Bu durumda, mükellefler ilgili yıl için gelir veya kurumlar vergisi matrah artırımında bulunarak, artırılan matrahın %18 kdv’sini ödemek suretiyle kdv artırımından faydalanacaktır. (md.5/3-b-3)

 

 

8.4. Hesaplanan Verginin Düşük Tutarda Olması Hali

 

Mükellefin teslim ve hizmetlerinin büyük çoğunluğu istisna kapsamında olup, hesaplanan katma değer vergisi tutarının ilgili yıl kdv artırımı vergileme oranıyla çarpılması sonucu bulunan değerin, ilgili yıl gelir veya kurumlar vergisi matrah artırımı tutarının %18’inden düşük olması durumunda; bu mükellefin kdv artırımından faydalanması için, ilgili yıl gelir veya kurumlar vergisi matrah artırımında da bulunması gerekmektedir. (md:5/3-b-3)

 

 

8.5. Üç Aylık Beyana Tabi Mükelleflerde Eksik Beyan

      

Üç aylık beyana tabi mükelleflerin artırım yılı içinde en az bir döneme ait beyanname vermesi halinde, bu beyannamede hesaplanan vergilerin yıla iblağ edilmesiyle bulunacak vergi tutarı, artırıma tabi hesaplanan vergi olarak dikkate alınacaktır. (md:5/3-c)

 

Hiç beyanname verilmemiş olması halinde ise katma değer vergisi artırımından yararlanmak için ilgili dönem gelir ve kurumlar vergisi matrah artırımında da bulunulmak zorunluluğu vardır. Artırılan gelir veya kurumlar vergisi matrahı üzerinden hesaplanacak %18 oranlı katma değer vergisi tutarı, katma değer vergisi artırım tutarı olarak dikkate alınacaktır. (md: 5/3-c)

 

 

9-      Defaten veya Taksitli Ödeme

 

Amme alacakları tahsil dairelerine defaten veya 2023 Haziran ayından başlamak üzere aylık dönemler halinde azami 12 eşit taksitte ödenmelidir. (md: 5/4-a)

 

Mücbir sebep hali ilan edilen yerlerde ilk taksit, bu yerlerde başvuru süresinin sona erdiği tarihi takip eden ayın sonuna kadar (2023 Kasım) uzar ve diğer taksitler sonraki aylık dönemlerde ödenir (md:9/19)

 

İlk taksit ödeme süresi içinde yapılan peşin ödemelerde, damga vergisi hariç %10 indirim yapılacaktır. (md:5/4-d)

 

Cumhurbaşkanlığı ilk taksit ödeme süresini bir aya kadar uzatmaya yetkili kılınmıştır. (md: 9/16)

 

 

 

 

10- Ödemelerde Aksamalar

 

Artırılan katma değer vergisine ilişkin vergilerin Kanunda belirtilen şekilde ödenmemesi halinde, 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine göre gecikme zammıyla birlikte takip ve tahsiline devam edilecek, taksitlerin süresinde ödenmemesi matrah artırım hükümlerinin ihlali anlamına gelmeyecektir. (md: 5/4-a)(md: 9/6)

 

Ödemenin %10’unu aşmamak şartıyla 20 TL’ye kadar eksik ödemeler Kanun ihlali sayılmayacaktır. (md: 9/7)

 

Uygun görülmesi halinde, kredi kartıyla ödeme yapılabilecektir. (md: 9/4)

 

 

11- Mahsuben Ödeme

 

Hazine ve Maliye Bakanlığından mükelleflerce alınacak vergi iadelerinin, bu Kanun gereğince Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerine ödenmesi gereken amme alacaklarının taksit ödemelerine mahsubu mümkündür. (md:9/5)

 

Borç tutarından daha eksik mahsup yapılması halinde, eksik tutarın 1 ay içinde ödenmesi istenecek, eksik ödenen tutar için geç ödeme zammı hesaplanacaktır. Bu durumda Kanun ihlal edilmiş sayılmayacaktır. (md: 9/5)

 

 

12-     Daha Önce Başlanılmış Vergi İncelemeleri ve Takdir İşlemleri

     

Vergi artırımında bulunulan dönemle ilgili daha önce başlanılmış vergi incelemeleri ve takdir işlemlerine devam edilecektir. (md: 4/1), (md: 5/7)

 

İnceleme ve takdir işlemleri başlamış ve katma değer vergisi artırımında bulunulmuş dönemlere ilişkin inceleme ve takdir işlemleri 19.03.2023 tarihine kadar sonuçlanmazsa inceleme ve takdir işlemlerine son verilecektir. (md: 5/7)

 

İnceleme ve takdir işlemlerinin 19.03.2023 tarihine kadar sonuçlanması halinde; inceleme raporları ve takdir komisyonu kararlarının vergi dairesi kayıtlarına intikal ettiği tarihten önce matrah artırımında bulunulmuş olmak şartıyla matrah artırım hükümleri uygulanacak; ancak inceleme ve takdir sonucu bulunan farkın artırılan matrah tutarından yüksek olması halinde fark tutar üzerinden cezalı tarhiyat yapılacaktır. (md: 5/7)

19.03.2023 tarihine kadar sonuçlandırılan vergi incelemelerinde tarhiyat öncesi uzlaşma hükümleri uygulanmayacaktır. (md: 5/7)

 

 

 

 

 

13- Daha Önce Başlanılmış Vergi İncelemesi Konusunun VUK md 359 Kapsamında Olması

 

·     Mükellefin matrah artırım talebi, vergi incelemesinin tamamlanmasına kadar bekletilir, artırıma ilişkin tahakkuk işlemleri yapılmaz. (md.5/9-b)

·     Vergi incelemesinin 12.03.2023 tarihinden önce veya 09.03.2024 tarihine kadar başlanılmış olması halinde; vergi incelemesi veya takdir işlemleri 31.03.2024 tarihine kadar sonuçlandırılmak durumundadır. (md.5/9-c)

·     Vergi incelemesi 31.03.2024 tarihine kadar sonuçlanmaz ise inceleme ve takdir işlemlerine devam edilmez, mükellefin matrah artırım talebi yerine getirilir. (md.5/9-c)

·     31.03.2024 tarihine kadar VUK 359 fiillerinin tespit edilmemesi halinde, mükellefin matrah artırım talebi yerine getirilir. (md.5/9-ç)

·     31.03.2024 tarihine kadar VUK 359 tespiti halinde, yapılan matrah vergi artırım talepleri dikkate alınmaz. (md.5/9-e) Tarhiyat öncesi uzlaşma talebi dikkate alınmaz. (md.5/9-c)

·     İnceleme ve takdir işlemlerinin sonuçlandırılmasından maksat, rapor ve kararların vergi dairesi kayıtlarına intikal etmesidir. (md.5/9-c)

 

 

 

 

14-  Artırım Yapılan Dönemler İçin Yapılacak Vergi İncelemeleri

 

İnceleme yapılan döneme devreden katma değer vergisinin bulunması halinde, daha önceki dönemler için artırımda bulunulmuş ise devreden katma değer vergisi tutarının doğruluğunun tespiti amacıyla artırım yapılan yıla ait kdv incelemesi yapılabilecek, ancak artırım yapılan yıla ilişkin herhangi bir tarhiyat yapılamayacaktır. (md: 5/3-e)

 

Aynı şekilde artırım yapılan dönemler için ihraç kaydıyla teslimlerden veya iade hakkı doğuran işlemlerden doğan terkin ve iade işlemleri nedeniyle artırım yapılan yıla ait katma değer vergisi inceleme işlemleri gerçekleştirilecek, ancak artırım yapılan yıla ilişkin herhangi bir tarhiyat yapılamayacaktır. (md: 5/3-e)

 

 

15-  Artırılan Katma Değer Vergilerinin Kaydı

 

Artırılan katma değer vergileri indirim konusu yapılmayacak, gelir veya kurumlar vergisi matrahlarının tespitinde gider veya maliyet unsuru olarak nazara alınmayacak veya herhangi bir şekilde iade konusu yapılmayacaktır. (md: 5/3-f)

 

 

16-      Katma Değer Vergisi Artırımlarında Diğer Hususlar

 

16.1. Madde Hükümlerinden Yararlanamayacaklar

                

Defter, kayıt ve belgelerini yok edenler veya defter sayfalarını yok ederek yerine başka yaprak koyanlar veya hiç yaprak koymayanlar veya belgelerini asıl veya suretlerini tamamen veya kısmen sahte olarak düzenleyenler; terör suçundan hüküm giyenler; terörün finansmanı veya aklanması, kovuşturması bulunanlar Kanunun katma değer vergisi artırımına ilişkin hükümlerinden yararlanamazlar. (md: 5/9)

 

 

16.2. Artırılan Katma Değer Vergisi Tutarlarında Hatalı Hesaplamalar

 

Katma değer vergisi artırımlarında hatalı matrah tutarlarının hesaplandığının daha sonra tespiti halinde; eksik tahakkuk eden vergiler ilk taksit ödeme süresinin sonunda tahakkuk etmiş sayılacak (tahakkuk ettirilecek) ve Kanunda belirlendiği şekilde tahsil edilecektir. (md:5/11)

 

 

16.3. Damga Vergisi, Usulsüzlük Cezaları

     

Vergi artırımına ilişkin verilen beyannameler için 1.000 Lira damga vergisi alınacak (md: 5/8), ilk taksit ödeme süresinde ödenecektir. (md:5/4-a)

 

Vergi artırılan dönemler için, dönemle ilgili daha önce verilen beyannamelerin kanuni süresinde verilmediğinin tespiti halinde usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları alınmayacaktır. (md: 5/10)

 

 

16.4. Katma Değer Vergisi Artırılan Döneme Ait Defter ve Belgeler

     

Vergi artırımında bulunulması, defter ve belgelerin muhafaza ve ibrazına ilişkin hükümlerin uygulamasına engel değildir. (md: 5/4-ç)

 

 

Saygılarımızla,



Gaziantep, 23.03.2023

Yazdırılabilir format için tıklayınız.
İDEAL YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK
LİMİTED ŞİRKETİ

Bu çalışma, İdeal Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti./Gaziantep tarafından hazırlanmış olup; tümü ya da bir kısmı şirketin yazılı izni olmaksızın çoğaltılamaz, dağıtılamaz, özetlenemez ve yayınlanamaz.

Önceki Sayfa
Mevzuattaki GelişmelerPratik BilgilerDuyurularMali TakvimFaydalı LinklerSoru CevapDöviz Kurları Arşiviİdealist
Copyright © 2003 İdeal Yeminli Mali Müşavirlik Ltd.Şti. Yasal uyarı için tıklayınız.
Web Tasarım Ardemsoft